Trafikverket lyckades ju till slut hitta sin försvunna klimatrapport. En rapport som visar att biltrafiken måste minska kraftigt om vi ska klara klimatmålen. Så här kommer några handfasta råd till Trafikverket och landets kommuner hur de kan minska biltrafiken. Jag garanterar framgång, åtgärderna har omfattande empiriskt stöd i forskningen.

Se till att bilister och gående ständigt råkar i konflikt med varandra:


Foto: Ola Kvarnbo

Ställ stolpar mitt i körbanan:

Släng ut stenbumlingar i körbanan:Foto: @AndersMemil

Foto: Olof E

Ställ busskurer mitt i körbanan:

Placera bommar tvärs över hela körbanan:

Foto: Anders Englesson


Foto: BigMollo

Foto: Mikael Ström


Bom och sten i kombination för ökad effektivitet! Foto: Asle Remmereit

Ställ ut betonggrisar mitt i körbanan:

Foto: Anders

Ställ signalstolpar mitt i körbanan:

Gör körbanorna så smala att bilar inte kan mötas:

Låt körbanor helt plötsligt ta slut:

Foto: Mats Jungar


Foto: Erik Dahlén

Låt träd och buskar växa hej vilt så vägen försvinner:

Foto: Hans Lindberg

Foto: Jon Jogensjö 

Använd körbanan som snöupplag:

Foto: Alexander Nilsson


Foto: Jon Jogensjö

När vi snöröjer cykelbanan vräker vi ut all snö på körbanan:

Foto: Björn Stenberg

Foto: Björn Stenberg

Vid vägarbeten ser vi till att du inte kan köra vidare utan måste kliva ur och putta bilen. Gärna via trappor:

Foto: Kalle Bern

Foto: Pär Bygdeson

Vi placerar också ut spjut utmed vägen för att om möjligt spetsa bilisterna:

Foto: Jon Jogensjö

Foto: Jon Jogensjö

Lite hur som helst slänger vi ut kantjävlar tvärs över körbanorna:

Foto: Erik S

Ställer träd mitt i körbanorna och gör det omöjligt att mötas:

Ser till att det alltid är bättre standard och beläggning på cykelbanan än på körbanorna

Använd grus istället för asfalt som beläggning på körbanorna:

Se till att trafikmiljön är så otrygg som det bara går och utsätt bilförarna för värsta skräckupplevelsen:


Foto: Thomas Egrelius 

Helt enkelt – vi bygger och underhåller bilinfrastrukturen så illa att bilisterna reagerar så här:

Foto: David Backman

 

Se så enkelt det är, vi har ju redan lösningarna hur vi ska få färre att använda bilen! Och det är uppenbarligen något Trafikverket och landets komuner redan kan och praktiserar – i stor omfattning och med lyckat resultat. 

Vill vi däremot öka cyklandet har jag faktiskt ingen aning om vad vi ska göra…

 

 

Share.

26 kommentarer

  1. Krister Isaksson on

    Felix, tack! Bitter får man inte bli, då är det svårare att vara kreativ o komma framåt. Ironi, humor, glöd och kamplusta är bättre! 🙂

  2. Richard Lindberg on

    Osäker om jag förstår ingressen. ”Så här kommer några handfasta råd till Trafikverket och landets kommuner hur de kan minska biltrafiken”
    Menar du hur de kan minska cykeltrafiken?
    Bilderna säger ju mig att jag bör ta bilen och inte cykla 🙂

  3. @Richard Lindberg: Krister menar att om de menar allvar med att göra det mindre attraktivt att köra bil kan de hämta inspiration från dessa otaliga exempel från cykelbanorna och bygga/fixa till motsvarande situationer för biltrafiken.
    (med glimten i ögat såklart, för at visa hur absurt det kan vara för cykeltrafiken)

  4. Trafikistan.se on

    Det går att argumentera emot tipset att använda körbanan som snöupplag.
    I dina bilder där metoden prövats på cyklister ser man att det inte finns några eller bara få cykelspår i dessa snöupplag. Alltså används inte den banan och då behöver den väl inte heller hållas farbar?

  5. Rolf Carstens on

    Lovely!
    Fast ute hos oss i Saltsjöbaden har man gjort motsatsen. En JÄTTEBRED cykelbana leder från Fisksätraavfarten till Saltsjöbadens centrum. Har varit klar i ett halvår. Hittills lär det vara EN cyklist som nyttjat den. Däremot är den smala gamla vägen mellan Saltsjö Duvnäs och Fisksätra lika smal ock krokig som förut. Där är det rätt många cyklister morgon och kväll.

  6. Krister Isaksson on

    Rolf, det var roligt att läsa att EN cyklist hittat den nya cykelbanan. Bygger man så kommer de, och de kommer bara bli fler. Och det är ju av betydelse att Nacka Kn försätter att bygga ut cykelbanan utmed Saltsjöbadsleden så man enkelt kan ta sig till/från Värmdövägen. På så sätt skapas ju en helhet mellan Saltsjöbaden och centrala delarna av Nacka. Extra roligt att läsa är det för mig personligen då jag utrett och utformat denna cykelbana för Nackas räkning.

  7. Svenske idioten on

    Som vanligt har Svenskarna väldigt dålig koll på verkligheten. Man anser sig kunna rädda världen, bara några fler Svenskar cyklar till jobbet.
    Men i verkligheten tillverkas cyklarna i ett land som står för 25% av världens samlade Co2 utsläpp. Motsvarande siffra är 0,15% för Sverige.
    Varför kan man inte förstå att miljöpåverkan kan vi bara göra om de största bovarna stoppas först?

  8. Henrik Lundqvist on

    Med det medeltida tänket kommer inget någonsin att hända eftersom alla skyller på varandra. Kom in i något modernt tänk som tex hur man uppfostrar barn, föregå med gott exempel. Men det kanske är för jobbigt för svenka idioter?

  9. Bengt Sköld on

    Så otroligt sant . Kan man bara kalla sig ” cykelkommun” , kan
    man utan problem sedan låta både cykelbana och
    cyklister försvinna in i en busskur, rakt ut i mötande
    trafik , eller ner i en nygrävd grop.
    Det borde finnas en cykelansvarig i varje kommun ,
    som hela tiden cyklar runt och testar av cykelbanenätet , med cyklistens
    Perspektiv, och inte bara bakom ratt eller skrivbord.
    Då kanske vi kunde börja komma nånstans .
    Mvh!
    Bengt

  10. Underbart! Så enkelt att ett barn förstår att något måste göras! Undrar om våra politiker har hunnit komma upp i samma mentala förmåga?!

  11. Jag håller med i det mesta, fast stenar, suggor och bommar är jag helt för!
    Bodde förr i ett område där cykel- och gångbanor knöt ihop flera stora bostadsområden.
    Tro fan att man vissa dagar mötte rejält fler bilar där än cyklar!
    Väjer mycket hellre runt en bom än för en jag-är-minsann-viktigast-gubbkärring som inte pallar gå 150 meter med ungen till dagis.

  12. Spot on!
    Lite taskigt mot etablissemanget. 😉
    Jag kommer att länka till ditt inlägg i min egen argumentation.

  13. Gert Franzén on

    Fantastisk bildserie !
    Borde inte samhället förbjuda cykeltrafik istället för att hålla på såhär ”nästan”. 🙂

  14. Obs, ironi!
    Vill man öka cyklandet låter man bara trafikslagen byta plats… Med varandra, att bilarna inte ryms är väl inget problem, blåljusfordon en är välkomna på de ”nya cykelbanorna”!

Leave A Reply