Trafikverket lyckades ju till slut hitta sin försvunna klimatrapport. En rapport som visar att biltrafiken måste minska kraftigt om vi ska klara klimatmålen. Så här kommer några handfasta råd till Trafikverket och landets kommuner hur de kan minska biltrafiken. Jag garanterar framgång, åtgärderna har omfattande empiriskt stöd i forskningen.
Se till att bilister och gående ständigt råkar i konflikt med varandra:
Ställ stolpar mitt i körbanan:
Släng ut stenbumlingar i körbanan:Foto: @AndersMemil
Foto: Olof E
Ställ busskurer mitt i körbanan:
Placera bommar tvärs över hela körbanan:
Bom och sten i kombination för ökad effektivitet! Foto: Asle Remmereit
Ställ ut betonggrisar mitt i körbanan:
Ställ signalstolpar mitt i körbanan:
Gör körbanorna så smala att bilar inte kan mötas:
Låt körbanor helt plötsligt ta slut:
Låt träd och buskar växa hej vilt så vägen försvinner:
Använd körbanan som snöupplag:
När vi snöröjer cykelbanan vräker vi ut all snö på körbanan:
Vid vägarbeten ser vi till att du inte kan köra vidare utan måste kliva ur och putta bilen. Gärna via trappor:
Vi placerar också ut spjut utmed vägen för att om möjligt spetsa bilisterna:
Foto: Jon Jogensjö
Lite hur som helst slänger vi ut kantjävlar tvärs över körbanorna:
Ställer träd mitt i körbanorna och gör det omöjligt att mötas:
Ser till att det alltid är bättre standard och beläggning på cykelbanan än på körbanorna
Använd grus istället för asfalt som beläggning på körbanorna:
Se till att trafikmiljön är så otrygg som det bara går och utsätt bilförarna för värsta skräckupplevelsen:
Helt enkelt – vi bygger och underhåller bilinfrastrukturen så illa att bilisterna reagerar så här:
Se så enkelt det är, vi har ju redan lösningarna hur vi ska få färre att använda bilen! Och det är uppenbarligen något Trafikverket och landets komuner redan kan och praktiserar – i stor omfattning och med lyckat resultat.
Vill vi däremot öka cyklandet har jag faktiskt ingen aning om vad vi ska göra…
26 kommentarer
Skoj! Absurditeter är befriande.
MEN JAG ÄR INTE BITTER!
Så djävla bra skrivet. Igen.
Anna, tack! Visst är det så, och det var befriande att göra detta inlägg! 🙂
Felix, tack! Bitter får man inte bli, då är det svårare att vara kreativ o komma framåt. Ironi, humor, glöd och kamplusta är bättre! 🙂
”Vi kan, om vi vill, om ingen hjälps åt! Låt bli att agera nu, Motortrafikverket!”
Helt underbart skrivet igen Krister!
Osäker om jag förstår ingressen. ”Så här kommer några handfasta råd till Trafikverket och landets kommuner hur de kan minska biltrafiken”
Menar du hur de kan minska cykeltrafiken?
Bilderna säger ju mig att jag bör ta bilen och inte cykla 🙂
@Richard Lindberg: Krister menar att om de menar allvar med att göra det mindre attraktivt att köra bil kan de hämta inspiration från dessa otaliga exempel från cykelbanorna och bygga/fixa till motsvarande situationer för biltrafiken.
(med glimten i ögat såklart, för at visa hur absurt det kan vara för cykeltrafiken)
Ralph, stort tack!
Det går att argumentera emot tipset att använda körbanan som snöupplag.
I dina bilder där metoden prövats på cyklister ser man att det inte finns några eller bara få cykelspår i dessa snöupplag. Alltså används inte den banan och då behöver den väl inte heller hållas farbar?
Här har du en bild till du kan få använda om du vill. Det är jag som tagit den. 🙂
http://i.imgur.com/KzovEGB.jpg
Lovely!
Fast ute hos oss i Saltsjöbaden har man gjort motsatsen. En JÄTTEBRED cykelbana leder från Fisksätraavfarten till Saltsjöbadens centrum. Har varit klar i ett halvår. Hittills lär det vara EN cyklist som nyttjat den. Däremot är den smala gamla vägen mellan Saltsjö Duvnäs och Fisksätra lika smal ock krokig som förut. Där är det rätt många cyklister morgon och kväll.
Rolf, det var roligt att läsa att EN cyklist hittat den nya cykelbanan. Bygger man så kommer de, och de kommer bara bli fler. Och det är ju av betydelse att Nacka Kn försätter att bygga ut cykelbanan utmed Saltsjöbadsleden så man enkelt kan ta sig till/från Värmdövägen. På så sätt skapas ju en helhet mellan Saltsjöbaden och centrala delarna av Nacka. Extra roligt att läsa är det för mig personligen då jag utrett och utformat denna cykelbana för Nackas räkning.
Som vanligt har Svenskarna väldigt dålig koll på verkligheten. Man anser sig kunna rädda världen, bara några fler Svenskar cyklar till jobbet.
Men i verkligheten tillverkas cyklarna i ett land som står för 25% av världens samlade Co2 utsläpp. Motsvarande siffra är 0,15% för Sverige.
Varför kan man inte förstå att miljöpåverkan kan vi bara göra om de största bovarna stoppas först?
Med det medeltida tänket kommer inget någonsin att hända eftersom alla skyller på varandra. Kom in i något modernt tänk som tex hur man uppfostrar barn, föregå med gott exempel. Men det kanske är för jobbigt för svenka idioter?
Aaa tack. 🙂
Så otroligt sant . Kan man bara kalla sig ” cykelkommun” , kan
man utan problem sedan låta både cykelbana och
cyklister försvinna in i en busskur, rakt ut i mötande
trafik , eller ner i en nygrävd grop.
Det borde finnas en cykelansvarig i varje kommun ,
som hela tiden cyklar runt och testar av cykelbanenätet , med cyklistens
Perspektiv, och inte bara bakom ratt eller skrivbord.
Då kanske vi kunde börja komma nånstans .
Mvh!
Bengt
Krister, som vanligt, otroligt tankeväckande och med humor, gillar skarpt.
Mats, stort tack!
Mitt i prick!
Underbart! Så enkelt att ett barn förstår att något måste göras! Undrar om våra politiker har hunnit komma upp i samma mentala förmåga?!
Jag håller med i det mesta, fast stenar, suggor och bommar är jag helt för!
Bodde förr i ett område där cykel- och gångbanor knöt ihop flera stora bostadsområden.
Tro fan att man vissa dagar mötte rejält fler bilar där än cyklar!
Väjer mycket hellre runt en bom än för en jag-är-minsann-viktigast-gubbkärring som inte pallar gå 150 meter med ungen till dagis.
Spot on!
Lite taskigt mot etablissemanget. 😉
Jag kommer att länka till ditt inlägg i min egen argumentation.
Tompa, håller med att det undantagsvis kan vara nödvändigt med bilhinder. Dessa kan då utformas på ett säkert och funktionellt sätt för cyklister – vilket stenar, betonggrisar och bommar inte är. Här är några exempel på cykelanpassade bilhinder:
http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/stoppa-motormannen.htm
http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/stoppa-motormannen-det-gar-at-ratt.htm
Fantastisk bildserie !
Borde inte samhället förbjuda cykeltrafik istället för att hålla på såhär ”nästan”. 🙂
Obs, ironi!
Vill man öka cyklandet låter man bara trafikslagen byta plats… Med varandra, att bilarna inte ryms är väl inget problem, blåljusfordon en är välkomna på de ”nya cykelbanorna”!