Forskare på VTI har studerat variationen av isgrepp för olika typer av dubbdäck för cykel, jämfört med odubbade däck. Resultaten visar att dubbade cykeldäck generellt har bättre isgrepp och bättre bromsstabilitet än odubbade däck och att det är stora skillnader mellan olika dubbdäck.

Forskarna har bland annat kommit fram till följande slutsatser av de mätningar som hittills genomförts:

  • Dubbade cykeldäck har generellt bättre isgrepp än odubbade.
  • Dubbdäcken har avsevärt bättre bromsstabilitet än de odubbade, vilket inverkar positivt på den allmänna stabiliteten hos cykeln vid bromsning på is.
  • Det kan vara stora skillnader i isgrepp mellan olika dubbdäck, men alla testade däck presterar bättre än odubbade cykeldäck.
  • För bromsning med låst hjul uppmättes upp till 2,5 gånger högre friktion med dubbdäck jämfört med det odubbade referensdäcket. Bromssträckan blir då knappt hälften så lång och det går att applicera 2,5 gånger så stor kraft på bromsen utan att få sladd.
  • Fler dubbar behöver inte innebära ett bättre isgrepp. Även gummiblandning och dubbutformning tycks ha en stor inverkan på isgreppet.

Utifrån resultaten är det värt att rekommendera att använda dubbdäck vid cykling på vinterväglag. Med bättre grepp och bättre bromsstabilitet finns goda möjligheter till säkerhetsvinster vid vintercykling.

Du kan läsa mer om studien här.

 

Relaterade inlägg:

 

Share.

5 kommentarer

  1. Jag kör dubbat sedan mer än tio år och kan konstatera att VTI hyggligt begkräftar min uppfattning. Viktigt att beakta är att labbmiljön gärna ägnar sig åt kontinuerliga parametrar ( t ex friktion) i sina studier. Verkligheten är dock mer stegvis och innehåller dessutom ett visst moment av återkoppling genomsur cyklisten reagerar det visuella och på upplevd halka. Detta anser jag vara viktiga komponenter som i vart fall för min del medför en större säkerhetsökning med dubbdäck än den i labbet påvisbara. Det handlar mycket om att dubbdäcken är mer förutsägbara när det är halt. Den senaste vintern blev det närmare 200 mil på vinterväglag.

  2. Krister Isaksson on

    Magnus, visst är det så att labbmiljö aldrig kan fånga den mer komplexa verkligheten. Men måste börja någonstans. VTI har nu tagit ett första steg och nu fått mer medel för att fortsätta studier kring cykel, däck och dubbdäck.

  3. Patrik Karlsson on

    Jag undras lite över däckstrycket. 4,5 bar är inget jag kör med mina fulldubbade Soumi 240, speciellt inte om det är riktigt halt. Snarare runt 2 bar.
    Patrik

  4. Simon Gombrii on

    Körde dubbdäck förra vintern och på halt väglag kändes det fantastiskt. Som Magnus skriver kändes cykeln mer förutsägbar. Inga problem med halka alltså. Däremot gjorde tjock snömodd och frysta cykelhjulspår att man höll på att ramla omkull var och varannan minut. Men det är en annan historia.

  5. Hej Krister.
    Har vintercyklat med MTB både genom staden och ute i terräng och väg.
    Nokias fulldubbade är helt fantastiska och kan med total kontroll cykla på ren svallis över lutande underlag (sidledes)!
    Saltsandning är helt förkastligt då friktion och kontroll blir SÄMRE än på ren is eller snö. I sammanhanget är då ren plogning UTAN salt eller saltsandning att föredra. Sand UTAN salt går bra, men det förekommer inte i Salt/Fjollträsk…

Leave A Reply