Roliga bilder! Samtidigt som man blir glad av att se alla olika typer som valt cykeln, så tänker man att det minsann inte går att dra alla cyklister över en kam, vilket ofta görs.
En konsekvens av det är ju att man måste ta hänsyn till att cyklister är en såpass heterogen och brokig skara när man utformar infrastrukturen. Till exempel bygga cykelbanorna så det är lätt att göra säkra omkörningar – hastigheterna cyklister emellan skiljer sig ofta med flera hundra procent. Cyklar har mycket större behov av det än t.ex. bilar eller något annat trafikslag. Tyvärr verkar insikten om det vara ganska begränsad idag.
Joakim, ja det är verkligen en utmaning att planera och utforma för cykeltrafik. Från 4 till 104-åring. Läskunniga och icke läskunniga, körkort och inte körkort. Olika tekniska färdigheter och olika fysiska förmågor. Men alla är där och ska få vara där. Och som du säger, cykelinfrastrukturen måste dimensioneras och utformas därefter. De som hela tiden väljer att göra avsteg från riktlinjerna vad gäller cykelinfrastruktur är inte alltid (sällan?) medvetna om konsekvenserna dessa avsteg innebär för cykeltrafiken.
Som jämförelse: att bygga motorväg är lätt.
Kul att du fick med en liggcykel, de är inte vanliga nog.
Och med tanke på JvS’s kommentar om infrastrukturen: tänk den dag då många väljer att använda en liggcykel för att ta sig till och från jobbet. Då kommer de att kunna hålla farter en bit över dagens, kanske fullt i nivå med bilar inom tätorterna. Kommer infrastrukturen att orka med det?
För dem som inte vet vilka fartresurser en liggcykel har finns det en film från Siljan Runt, där cyklisten betar av 16 mil på under tre timmar: https://www.youtube.com/watch?v=O-l0WuJjVME
Vad jag inte gillar är att av 15 cyklister har bara 3 hjälm i tät Stockholmstrafik.
Av någon outgrundlig anledning tycks hjälmanvändandet gå ner. Har jag rätt eller är det bara gubbgnäll?
9 kommentarer
Roliga bilder! Samtidigt som man blir glad av att se alla olika typer som valt cykeln, så tänker man att det minsann inte går att dra alla cyklister över en kam, vilket ofta görs.
En konsekvens av det är ju att man måste ta hänsyn till att cyklister är en såpass heterogen och brokig skara när man utformar infrastrukturen. Till exempel bygga cykelbanorna så det är lätt att göra säkra omkörningar – hastigheterna cyklister emellan skiljer sig ofta med flera hundra procent. Cyklar har mycket större behov av det än t.ex. bilar eller något annat trafikslag. Tyvärr verkar insikten om det vara ganska begränsad idag.
Joakim, ja det är verkligen en utmaning att planera och utforma för cykeltrafik. Från 4 till 104-åring. Läskunniga och icke läskunniga, körkort och inte körkort. Olika tekniska färdigheter och olika fysiska förmågor. Men alla är där och ska få vara där. Och som du säger, cykelinfrastrukturen måste dimensioneras och utformas därefter. De som hela tiden väljer att göra avsteg från riktlinjerna vad gäller cykelinfrastruktur är inte alltid (sällan?) medvetna om konsekvenserna dessa avsteg innebär för cykeltrafiken.
Som jämförelse: att bygga motorväg är lätt.
Åh, man blir glad av bilderna!
Bitte, jag också! 🙂
Kul att du fick med en liggcykel, de är inte vanliga nog.
Och med tanke på JvS’s kommentar om infrastrukturen: tänk den dag då många väljer att använda en liggcykel för att ta sig till och från jobbet. Då kommer de att kunna hålla farter en bit över dagens, kanske fullt i nivå med bilar inom tätorterna. Kommer infrastrukturen att orka med det?
För dem som inte vet vilka fartresurser en liggcykel har finns det en film från Siljan Runt, där cyklisten betar av 16 mil på under tre timmar: https://www.youtube.com/watch?v=O-l0WuJjVME
var är lycran?…
Vad jag inte gillar är att av 15 cyklister har bara 3 hjälm i tät Stockholmstrafik.
Av någon outgrundlig anledning tycks hjälmanvändandet gå ner. Har jag rätt eller är det bara gubbgnäll?
Micke, den finns på andra bilder! 😉
Lars, kanske inte ska dra slutsatser utifrån några bilder. VTIs senaste mätningar visar att 72,5% använder hjälm i Stockholm. Klart högst i hela landet. http://www.forskning.se/nyheterfakta/nyheter/pressmeddelanden/stockholmarebastpacykelhjalm.5.426a72d614c33b887a09a.html