Svängfest – här ser vi en flygbild på hur ett så kallat pendlingsstråk för cykel går:
Fyra tvära svängar, trixa sig genom parkerade bilar på lokalgatan, sedan cykla i blandtrafik på lokalgata och sen ta sig över en högerreglerad fyrvägskorsning. På vintern är snöröjningen många gånger usel på lokalgatan. Parallellt går E4/E20 spikrakt – det är Bikes vs Cars.
Nu har saker hänt, Förbifart cykel är byggd:
Grönt streck = Förbifart cykel
Rakt och gent. Bättre framkomlighet, kortare restid och trafiksäkerhetseffekten av denna åtgärd är en reduktion av personskador med 30 procent.
Vy mot söder. Förbifart cykel – den nya gång- och cykelbron
Till höger svänger den tidigare cykelvägen av ner till fyrvägskorsningen
Vy från nya gång- och cykelbron över fyrvägskorsningen som man nu slipper korsa
Fyrvägskorsningen och lokalgatan fylld med parkerade bilar
Vy mot norr. Förbifart cykel rakt fram. Till vänster den tidigare cykelvägen och lokalgatan
Detta vill jag se mer av!
Relaterade inlägg:
20 kommentarer
Heja!
Och ”* Kommentaren måste vara längre”
Vadå? Kan man inte bara få applådera, liksom? :-p
Felix, tummen upp!
Kul! Mer av detta!
Just det där med att tvära kurvor är trafikfarliga, särskilt i samband med rullgrus och dålig snöröjning, är något man borde framhålla mer. Att räta ut stråken handlar både om framkomlighet och att man kommer fram snabbt, dvs kan konkurrera med bilen, samt att man får ner antalet singelolyckor.
Jocke, med andra ord, stora vinster! Längs detta stråk mot Skärholmen finns ju ytterligare ett antal sådan här åtgärder planerade.
Även om svängarna varit irriterande (norrut har jag alltid fortsatt på lokalgatan istf GC-banan efter korsningen) så är det sååååå skönt att slippa den där korsningen varje dag! Det är den stora vinsten för min del. Och vad jag förstår var du Krister inblandad i att ta fram iden och lösningen en gång i tiden? Stort tack för det!
Thomas, japp det är mitt lilla skötebarn detta! Jobbat länge för det.
Likaså genare förbindelse vid Bredängsmotet, genom tunnelbanebanken vid Västertorp och gc-broar vid Klensmedsvägen och Västbergamotet – allt finns i cykelplanen. Nu är det bara att sätta i gång och bygga!
Roligt att se när något blir bättre, och så viktigt att ge positiv feedback på sånt!
Ni som varit med innan kommer att njuta varje dag av denna förbättring. Tillkommande cyklister kommer att tycka att utformningen var självklar.
Trafikistan, och vad som är av stor vikt är att nu kan vi använda detta framöver för att visa en nivå – vad som behöver göras på andra platser.
Denna plats och åtgärd har varit en gammal dröm hos mig och som jag arbetat för i många år. Därför är det extra roligt att äntligen få se den och få cykla på den. Och som du säger, många kommer njuta av förbättringen, andra se den som självklar – då har man som cykelplanerare lyckats! 🙂
Bra jobbat!
De första gångerna jag tog den vägen på väg mot Södertälje trodde jag jag åkt vilse, nu blir slipper man den känslan.
Bra jobbat!
De första gångerna jag tog den vägen på väg mot Södertälje trodde jag jag åkt vilse, nu blir slipper man den känslan.
Per, stort tack!
Härligt! Läste inlägget och passade på att ta en omväg och pröva bron på hemvägen igår. Helt suveränt, på ett sätt en så enkel och självklar åtgärd men som så länge lyst med sin frånvaro. För de som cyklar här varje dag måste det handla om rejäla tidsvinster. Och summerar vi allas tidsvinster så har vi väl räknat hem bron innan hösten! 🙂
Peter, ja det är rejäla tidsvinster som blir av denna åtgärd. Och trafiksäkerhetsvinster. Och det handlar ju inte bara om cyklister utan även gående som får dessa vinster. Så visst är det så att om det genomfördes en samhällsekonmisk analys av denna investering så skulle den med all sannolikhet vara mycket lönsam.
Så bra, cyklade där nu på förmiddagen. Skillnaden mot tidigare sträckning är som natt och dag. Håller helt med dig, vill ha mer av detta!
Utmärkt! Förstår dock inte varför man lyckades få till både en backe och en sänka på den lilla sträckan. Det tog ju sannerligen sin tid att få upp bron så man kunde kanske skottat bort lite mer av kullen på andra sidan. Men jag är ingen broingenjör.
Jens, det enkla svarat är att staden ville inte ta ner de två träden på södra sidan. Detta innebar att det inte gick att ta bort kullen då trädrötterna skulle ha skadats. Så träden var viktigare än bra linjeföring och profil på cykelvägen. Kunde ju ha tagit ner träden och planterat nya…
Att ”bara” ersätta träd är inte gjort i en handvändning. Det är lite leveranstid på träd. Just de på bilden lär väl vara minst hundra år. Jag tar gärna en liten uppförsbacke för att de ska få stå kvar.
Oskar, leveranstiden på träd är avsevärt kortare än både projekteringen, upphandlingen och färdigställandet av detta projekt så det är knappast ett argument. Just oviljan att ta ned träd pga cykelinfrastruktur leder ju till en del märkliga lösningar: http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/svangfest.htm
Tjena!
Jo, har sett denna länge nu, men inte oväntat är den ju avstängd…
Vet inte vad det beror på, men om det hade varit en bilväg som varit avstängd så länge hade det ju blivit ett jävla liv…
Nu får man ta sig under E4:an istället, och åka nerför, uppför, trafikljus, nerför, trafikljus, uppför igen, för att komma vidare.
Den blir väl klar lagom till hösten när man slutar cykla…
Johan