Jag har i de tidigare avsnitten i serien försökt visa konsekvenserna för cykeltrafiken i Nya Slussen. Det är tydligt att det råder stora brister i utformningen av cykelinfrastrukturen och att det behövs omfattande omtag och förändringar om det ska fungera som en effektiv och trygg knutpunkt för cykeltrafiken – vilket ju är visionen för projektet.
Ett område som inte berörs i planerna är hur det ska fungera vintertid. Här kan jag konstatera att den utformning som nu föreslås kommer ställa stora krav på vinterväghållningen. Här kommer traditionell snöröjning med plogning och halkbekämpning med grus/sand inte klara uppgiften särskilt väl.
Bro, cykelramp med en lutning på 10 procent, 180 graders sväng – här duger inte traditionell snöröjning… Bild: Arbetsmaterial Nya Slussen 2015
Är detta då viktigt att hantera i detta tidiga stadie av ett projekt?
I allra högsta grad skulle jag säga. Hur det kommer gå att utföra snöröjningen avgörs mycket ofta på hur cykelinfrastrukturen är utformad. Tänk bara på hur alla dessa trappor, branta ramper, broar och tvära kurvor ska skötas vintertid för att kunna erbjuda säker och trygg framkomlighet.
Än viktigare blir det om staden verkligen menar allvar med att vara såväl en promenadstad och en cykelstad. Då krävs att man tänker nytt och redan i detta stadie av projektet. En investering som verkligen skulle förbättra förhållandena för cyklister och gående är att förse cykel- respektive gångstråken med markvärme. Det handlar om att lagra solvärme och att utnyttja geotermisk energi. Genom att utnyttja värmelagring och slingor i marken skulle risken för blixt- och frosthalka minska.
Grafik: Jonas Askergren, NyTeknik
Det ger en avsevärt högre kvalitet än traditionell snöröjning och endast vid extrema snöfall krävs kompletterande insatser med sopsaltning eller plogning. Markvärme finns på flera gångbanor i city samt på Arlanda flygplats och riksväg 40 i Jönköping.
Vågar vi hoppas på lite nytänkande i Nya Slussen?
Relaterade inlägg:
6 kommentarer
Med tanke på hur Stadsgården (Fotografiska-Slussen och sedan rampen upp till Slussen snöröjs idag (inte en enda gång denna vinter) så kan man ju undra lite.
Rv 40 om du kör bil, ja.
Jag är en aning skeptisk. Tyvärr. Idén är bra, men frågan är om det blir tillräckligt varmt. I Sollentuna Centrum för flera år sedan la de värme i marken som skulle hålla snöfria gångar. Det fungerade fantastiskt bra kring nollan sedan kom en period med kyla. – 10C och kallare och torgets gångar förvandlades till skridskobanor. Buckliga skridskobanor. Eftersom ingen tänkt på att det kunde bli så kallt att man behövde skotta/ploga de där värmda stigarna fanns det inga pengar avsatta för att göra det antar jag, för de skottades inte. Vintern efter så struntade man i att värma gångar iaf.
Ingrid, som jag skriver i inlägget krävs vid vissa förhållanden komplettering. Dvs det handlar om att veta vad man gör och håller på med – kompetens och kunnande på rätt plats och saker och ting fungerar.
Men frågan är om de planerar för när komplettering behövs? Med tanke på hur snöröjning sköts rätt ofta. I det här fallet handlade det om ett litet plant torg som man tydligen inte kunde ploga/skotta när det blev för kallt … och en grön vinter så drar någon stjärna in på anslaget . Finns f ö all anledning till att undra om den som ritat trafikmaskinen har erfarenhet av att planera för snö, det verkar ju rätt många arkitekter vilja bortse från.
Tak och överdäckning är också något som kunde hjälpa.