Hovenring, Eindhoven Holland
En korsning för motorfordon i form av en stor cirkulationsplats. För cykeltrafiken innebar det kraftiga sidoförflyttningar och långa omvägar. När cyklister sedan skulle korsa vägen var det genom signalreglerade passager med långa omloppstider. Skulle man genomföra en vänstersväng tog det en evighet. Vidare så var trafiksäkerheten mycket bristfällig.
Svängfest, omvägar och lång väntan vid trafiksignalerna
Så vad göra i landet där cykeltrafik tas på allvar?
Så här:
Cirkulationsplatsens byggs om till en fyrvägskorsning, vägarna sänks och ovanpå placeras en cirkulationsplats för cykeltrafiken. Inga långa omvägar, inga långa stopp vid trafiksignaler, ingen konflikt med motorfordon.
Här lyfter man cykeltrafiken både bokstavligen och bildligt!
Foto: ipv Delft, BicycleDutch, Chris Keulen
Här kan du flyga med en drönare som spanar in bron!
Relaterade inlägg:
13 kommentarer
Men åh. Det är ju så visuellt tilltalande. Också.
Niclas, verkligen! Här spar man inte på krutet, varken i investeringen eller marknadsföringen!
Kul att se att man lyfter fram cykeltrafiken och faktiskt gör det lite sämre för biltrafiken iom trafikljus för att lösa det bra för cyklister.
Anders, inte helt ovanligt i detta land!
Det var så vi byggde på 70-talet i Malmö. Områdena Rosengård och Kroksbäck var helt trafikseparerade, med gång o cykeltrafik i det övre planet. Dessvärre anser inte dagens trafikplanerare att detta är en bra ide, och idag byggs därför kompletterande cykelbanor i det nedre planet. Man skyller bl.a. på tryggheten, vilket jag anser att man kunde löst på annat vis med bl.a. buskröjning och bättre belysning.
Ett konstverk!
Leif, Principen byggde ni och flera andra. Nu förkastas ju nästan allt vad gäller trafikseparering! På gott o ont. Men inte byggde ni så här vackert?
Pelle, det tycker jag också. Väldigt vacker och funktionell. Och en viktig markering och marknadsföring av cykel.
Nu var det förstås inte trafikplanerarna som hittade på det där med att trafikseparering funkar bättre på papperet än i verkligheten: http://goo.gl/maps/hFLIu
Anders N, det som är lite tråkigt tycker jag är att det ofta blir 1 eller 0, rätt eller fel, ett totalt fördömande eller hyllning. Inte en noggrann analys av vad fungerar bäst, här och nu.
Visst är det så, Krister! Men personligen tror jag inte att total trafikseparering à la SCAFT fungerar någonstans. Folk kommer att röra sig fritt och antingen kan vi bygga ett trafiksystem som medger det (på ett tryggt och säkert sätt) eller så bygger vi ett trafiksystem där folk trampar upp sina egna stigar.
Desire lines! Kolla var folk vill cykla och bygg därefter!
Henrik, är ett bra verktyg att använda sig av och som fungerar ibland och ibland inte!