Överallt i våra städer står cyklar parkerade. Ibland på bra anordnade cykelparkeringar, lokaliserade på rätt ställe och med bra cykelställ. Ibland så står cyklarna parkerade på mindre bra ställen och kan då bli till hinder och problem för en del.
Sen har vi frågan om vilket cykelställ som är funktionella och någorlunda säkra – dvs att man enkelt kan låsa fast cykeln i dem. Här finns det många uppfattningar och åsikter. Frågar vi cyklisterna ges två tydliga svar:
- de vill ha ett cykelställ som går att låsa fast cykeln i
- de vill ha ett funktionellt ställ som klarar av olika typer av cyklar, små/stora, smala/tjocka däck, cyklar utan stöd osv.
Då kan vi konstatera att denna typ av ställ – så kallade framhjulsställ – inte kommer på första plats:
Ett traditionellt framhjulsställ, svårt att låsa fast cykeln i, passar inte alltid alla typer av däck/hjul, skaderisk på hjul. Så vad göra? Parkera cykeln längs med och lås fast!
Med vägledning av dessa bilder med cyklar fastlåsta i räcken är vi en bit på väg mot cykelställen som en majoritet av cyklisterna föredrar:
Det är alltså ett cykelställ med räckets egenskaper som är det cykelställ som majoriteten av cyklisterna föredrar. Ett ställ du kan parkera eller luta din cykel mot (alla har inte stöd). Ett ställ som du enkelt kan låsa fast ramen i, kanske ett ställ som dessa:
Cykelställ med räckets egenskaper är det ställ som uppskattas mest hos cyklisterna.
Relaterade inlägg:
13 kommentarer
Gillar speciellt räcket på bilden med förbjudet att stanna skylten, min cykel och mina lås passar utmärkt för den.
Håller med dig Krister!
Mitt i prick!
Som du säger – alla cyklar har inte stöd. De allra flesta har det, men eftermonterade stöd är ofta dåligt anpassade. Då står cykeln labilt. Och cyklar med korg på styret är extra dråsbenägna eftersom det tyngda styret gärna vill vrida sig och då snedtyngs hela cykeln. Blir det lite blåsväder, är det många cyklar som dråsar omkull.
Ett bra cykelställ ska inte bara vara bra att låsa mot, utan även hindra cykeln från att trilla och skada både sig själv och andra cyklar. Enbart en lodrät stolpe kan funka för herrcyklar, men damcyklar har inget som kan lutas mot en ensam stolpe. Då behövs lite bredd på stället, som i dina sista bilder.
I många fall är det bra om cykelställ är genomsläppliga – att man kan gå emellan när det inte står cyklar parkerade. Det kan ställen i dina sista bilder också ge om de inte sitter för tätt.
Till sist kan det lätt bli så många cyklar så att man måste ställa två vid varje ställ – en på var sida. Det underlättas väsentligt av att stället har något som håller isär cyklarna lite så de inte trasslar in sig i varandra fullständigt. Cykelstolpen Urban har D-formade utväxter som kan hålla isär två cyklar om stolpen har orienterats smart. Men installationsanvisningen är väl skriven av någon som hellre vill sälja en stolpe per cykel antar jag.
Trafikistan, det är därför man tar fram en cykelparkeringshandbok, Cykelparkering i staden. Där tas lämpliga ställ upp, de måttsätts, hur de ska placeras, typritningar osv. Allt för att skapa en så funktionell och effektiv cykelparkering som möjligt. Det förutsätter ju visserligen att man väljer att följa handboken vilket det ju är lite si o så med…
Hittade den här bilden på ett cykelställ i Alunda
http://tjuvlyssnat.se/tjuvtittat/om-montoren-ar-har-nej-han-ar-ute-och-cyklar/
Tja, det är ju sidan utan hjulknäckare som är bäst att luta cykeln mot så det kanske var en riktig cyklist som monterade stället så att det ändå blir lite användbart? 😉
Stefan, helt underbar! Inte behöver jag tänka när jag utför mitt arbete…
En del intressant i ämnet cykelställ/cykelstölder finns på Brå-s hemsida, inkl länken till Bikeoff.
https://www.bra.se/bra/nytt-fran-bra/arkiv/nyheter/2009-12-30-cykelstall-som-forebygger-brott.html
Bob, tack för tipset! Då ser vi tydligt att räcket uppfyller kraven på ”cykelställ” som förebygger brott. Även cykelstället i näst sista bilden borde falla under den kategorin. Stället i sista bilden är lite mer tveksamt.
Om det finns ett val mellan räcke som man kan låsa fast vid eller cykelskjul där det inte går, väljer jag skjulet. Så gör de flesta på universitetsområdet i Växjö. Det beror förstås på hur stor risken är att cykeln blir stulen.
Sveriges sämsta räcke att parkera cykeln vid finns nog i Malmö i anslutning till järnvägsstationen. Utrymningsväg och därmed förbjudet att låsa fast sin cykel där. Bryter man mot det dyker kommunens inhyrda låskapare/transportörer upp och plockar bort cykeln – vissa dagar plockas upp till 50 cyklar på en dag.
Den här enkla och funktionella varianten gillar jag om jag parkerar cykeln ute ett kortare tag:
https://citypro.se/images/zoom/045-201051.jpg
Annars får hojen följa med in 🙂