Endast 6 procent tar bilen till butiken – så såg det ut när Utrednings- och statistikkontoret i Stockholm studerade hur kunder och besökare tog sig till/från butikerna och affärsverksamheter längs 9 av stadens huvudgator (Intervjuer med kunder på innerstadens huvudgator USK 2006).

Gatorna som studerades var:

  • Sveavägen
  • Odengatan
  • Fleminggatan
  • S:t Eriksgatan
  • Birger Jarlsgatan
  • Karlavägen
  • Hornsgatan
  • Götgatan
  • Folkungagatan


Birger Jarlsgatan, en överfylld cykelparkering!

Vidare:

  • 66 procent använde fötterna
  • 20 % åkte kollektivt
  • 6 % cyklade
  • 6 % körde bil
  • Fler män än kvinnor tog bilen


Fullt av cyklande shopaholics på Götgatan!

Sedan 2006 har antalet cyklister ökat med över 80 procent i Stockholms innerstad. Så skulle en ny studie genomföras i dag är det högst troligt att siffran för cyklister är ännu högre.

PM Nilsson skriver en ledare i dagens DI ”Varför cykelboomen är bra för ekonomin”

”Städer och stadsdelar med hög tillväxt och innovativ ekonomi är ofta täta, med småskaliga butiker och restauranger, små företag och korta avstånd mellan arbete och hem. Den stadsbebyggelse som växte fram före bilismen värderas konsekvent högre och attraherar smarta pengar och smarta människor. Allt talar för att den framtida hållbara stadsutvecklingen kommer att likna den. Här är bilen ingen bra trafiklösning. En kombination av räls för längre resor och cykel för korta är mer effektivt.”

”På samma sätt som man gjort gågator bör väl valda bilfiler på stadsgatorna omvandlas till cykelfiler. Det försämrar framkomligheten för bil men öppnar helt nya möjligheter för cykeltrafiken. Samma tänkande bör gälla på infartsvägarna från förorter in till city, som bör få cykelfiler där man kan cykla snabbt och långt.”

Här slumrar en fantastisk potential för att få ett rikare stadsliv och ännu flera kunder till de olika affärsverksamheterna i Stockholms innerstad. Det handlar då om att bygga fler cykelbanor, att bygga bredare cykelbanor och skapa fler cykelparkeringar.

Kungsgatan, dags att göra om denna paradgata och skapa en buss- och cykelgata!

Sen handlar det också om bredden på dörröppningarna till butikerna, att se till att de är tillräckligt breda för alla shoppingsugna cyklister!

Toppbild: Jon Jogensjö

Relaterade inlägg:

Share.

1 kommentar

  1. Henrik Ahlen on

    Just så! Men det saknas en sak till för att andelen shoppande cyklister ska öka rejält: nya typer av stadscyklar som man kan lasta enkelt med matkassar, klädpåsar, gymbagar, datorväskor etc som man vill ha med sig. Dagens pakethållare och cykelkorgar är klart osmarta för allt detta, Och lastcyklar är för klumpiga för de flesta. Sedan behöver de även vara svårare att stjäla och enklare att låsa.

Leave A Reply