Har blivit intervjuad i ETC Stockholm angående cykelns roll i Stockholms transportsystem. Det är ju löften om guld och gröna skogar nuförtiden vad gäller cykel i Stockholm. Partierna tävlar med varandra som det vore TdF och det talas om en cykelstad på väg mot världsklass. Men när det kommer till kritan så är vi många gånger kvar i samma gamla vanliga samhälls- och trafikplanering där bilen är prioriterad, både vad gäller yta och pengar. En genomgång av Stockholms och länets cykelinfrastruktur visar att det saknas omfattande delar när det gäller ett sammanhängande cykelvägnät och av det som existerar så uppnår endast 1 procent grundläggande krav och villkor för att klassas som bra cykelinfrastruktur. 1 procent! Vidare finns det i snitt hinder och problem var 118:e meter som påverkar cyklisters framkomlighet och säkerhet. Cykelskulden är enorm och det kommer att krävas stort politiskt mod samt en kompetent och handlingskraftig förvaltning för att ändra på det. Finns detta?
Relaterade inlägg:
- Show me the money!
- 99 procent är uselt
- Regionalt cykelstråk – jag tror det när jag ser det
- Regionalt cykelstråk – kliv av och led cykeln!
- Vi vill ju men det blir ju hela tiden så fel…
- Det blir som man planerar…
- Nu står dom på kö!
- Blir det världsklass eller världskass?
- Trafikslag på undantag
- Riksdagen ute och cyklar
2 kommentarer
Skulle personligen aldrig ställa upp för intervju med en ETC tidning för maken till vänsterblaska är nog svår att hitta.
Mikael, Försöker alltid ställa upp oavsett politisk inriktning, sexuell läggning, religion, etnicitet osv. Tror inte det gynnar cykelfrågan att diskriminera…