Som första stad i Frankrike inför nu Nantes denna möjlighet för cyklister. Här är en bild från Nantes:
Varsågod, sväng höger. Här ser vi till att det är enkelt, säkert och framkomligt att cykla. Vi vill ju få fler att cykla! Foto: Patrick Garçon
I över 5 000 korsningar i Tyskland är det möjligt för cyklister att svänga höger vid rött. Regeln säger att man måste sakta ner, stanna och det råder väjningsplikt mot övrig trafik. Korsningar där detta är tillåtet skyltas på ett särskilt sätt.
I Belgien har man nyligen ändrat delar av sin trafikförordning för tillåta cyklister att svänga höger vid rött och i Holland har detta varit möjligt sedan 1991.
Redan 1991 insåg man i Holland vilken bra åtgärd detta är för att underlätta och prioritera cykeltrafik. Foto: BicycleDutch
I Sverige säger Cyklingsutredningen nej
13 kommentarer
I USA får man också svänga höger vid rött ljus (i alla fall i Phoenix där jag varit) fast det gäller både bilar och cyklister.
Fullständigt livsfarligt att låta cyklister köra mot rött! Trafikljusen finns där av en anledning – att undvika olyckor! Hur ska man som bilist bete sig när gatorna kryllar av cyklister som kommer från höger och vänster när det är grönt ljus. Det kommer bli kaos…
Palle, svårt att veta om du menar allvar med din kommentar. Trafiksignalers främsta uppgift är att reglera tid när människor får och inte får röra sig, inte att undvika olyckor. Holland och Tyskland är två länder som också är mycket duktiga på trafiksäkerhet och de har år av erfarenhet av denna lösning och det är inga större problem…
Palle
Från min synvinkel som bilist gör det detsamma om en cyklist i cykelfältet följde mig rakt fram genom korsningen eller om den svänger ut i cykelfältet från höger. Den hamnar inte i min väg i vilket fall. Så hur blir det farligt? Det finns massor av korsningar där högersvängerande bilar har väjningsplikt medan trafik framåt och åt vänster passerar trafikljuset. De korsningarna är väl inga dödsfällor?
Intressant att se att det är redan tillåten i en del länder att svänga höger vid rött med cykel. För Tyskland måste jag dock nämna att regeln gäller för alla trafikanter (cykel, bil, lastbil osv.; se för mer information: http://en.wikipedia.org/wiki/Right_turn_on_red)
Jag förstår egentligen inte problemet med att cyklar svänger höger vid rött; man korsar ingen annan trafik, utom gångbanan, men det gör man ju även om man svänger höger mot grönt så det är ingen skillnad.
Det är uppenbart att utredarens största ambition är att inte göra några stora förändringar eller komma med kontroversiella förslag som man kan få kritik för.
värt att påpeka att det i långa tider funnits filer för bilar (och ev cyklister) att svänga höger vid rött vid vissa korsningar. Men ska det gälla cyklister generellt så blir det tydligen en stor trafikfara !!
Jag tror denna regel skulle underlätta trafiken och helt ta bort vissa faror typ ”döda vinkeln problemet ”
Manne och Joakim, för mig visar denna ovilja till utveckling och förbättringar för cykeltrafiken hur tydligt arvet är från decennier av bilplanering. Man klara inte av att tänka i nya banor utan slår omedelbart ifrån sig med ryggmärgsargument som att det måste vara farligt eller det strider mot en gammal vägkonvention från 60-talet! Det är också märkligt hur stor oviljan är att lära av andra, så stor är den att Cyklingsutredningen inte ens föreslå en omfattande studie/forskning av t.ex. svänga höger vid rött.
Du har en mycket intressant och bra blogg!
En grej i det här inlägget fick mig att fundera:
”Regeln säger att man måste sakta ner, stanna och det råder väjningsplikt mot övrig trafik.”
Tyvärr tänker jag att blir det så är det ju nästan ingen idé att införa det i Sverige. Måste man som cyklist stanna (enligt de strikta reglerna för stopplikt) så kan man ju i stort sett lika gärna vänta tills det blir grönt. Att tvingas tvärstanna när det är fri väg gör cykelturen till ett intervallpass, och intervallpass ju vill de flesta undvika.
”Det råder väjningsplikt mot övrig trafik” ska och borde räcka.
Kristian, tack för det vänliga orden. Om min skolfranska inte lurar mig samt översättningen från holländska så är reglerna där så som du önskar. Visst är det bättre om det bara råder väjningsplikt men även med en ev. stopplikt så förbättras ju framkomligheten då det ibland kan vara lång tid till grönt.
En logisk och rationell åtgärd som borde vara självklar för pragmatikern. Hur länge dröjer det innan regeln kommer till Sverige? Ett halvsekel?
Johannes, ska vi gå på Cyklingsutredningens linje så är svaret ALDRIG. Utredningen är en skamfläck och inte för att den inte föreslår denna regeländring utan för att den är helt fri från åtgärder/förslag som leder till ett ökat och säkert cyklande.
Jag förutsätter att det sker en värdeglidning under halvseklet som möjliggör så pass oortodoxa åtgärder att till och med cyklister gynnas. Jag delar i övrigt din uppfattning om den så kallat Cyklings”utredningen”. Den borde omgående ogiltigförklaras och brännas. En ny utredning bör genomföras, den här gången med riktiga experter och sakkunniga med råg i ryggen. Inte bara en nyttig idiot.