I går sände Polisen ut en nyhet ang. resultatet av deras insats mot aggressiv körning i Stockholms län, så här löd meddelandet:

 974 rapporterade under trafikvecka

Vecka 24 genomfördes en insats mot aggressiv körning i Stockholms län. Cyklisternas beteende är oroande.

– Våra kontroller denna vecka visade att vi måste arbeta mer med regelefterlevnaden för dessa oskyddade trafikanter för att inte olyckstalen ska fortsätta att öka, säger chefen för trafikenheten Göran Bolinder. De utgör dessutom en växande grupp trafikanter. 80 cyklister rapporterades för att ha kört mot rött ljus.

Sammanlagt rapporterades 974 st för trafikbrott under veckan:

  • 548 st som kört för fort.
  • 103 st som kört körförbudsbelagt fordon.
  • 26 st för att ha haft för kort avstånd till framförvarande bil
  • 193 för olovlig körning
  • 148 för att ha kört bil påverkad av alkohol eller narkotika
  • 60 st för att ha kört bil utan säkerhetsbälte.

 – Insatsen visar att vi har problem med regelefterlevnaden för alla trafikantgrupper i länet. Körsätt som äventyrar andra trafikanters säkerhet är ett angeläget trafiksäkerhetsarbete som vi kommer att fortsätta att arbeta med. Dels genom vår vanliga trafikövervakningsverksamhet men även genom riktade insatser med särskilda fokusområden, säger Bolinder. 

Måste säga att jag finner Polisens analys och slutsats närmast häpnadsväckande. Över 500 bilister har kört för fort, nästan 200 har kört utan körkort, nästan 150 bilister har knarkat och supit och sedan kört bil, drygt 100 har kört fordon som är en fara för dem själva och andra – och vad ser polisen som det största problemet? Jo, 80 cyklister som cyklade mot rött!

Enligt beräkningar från Trafikverket skulle ca 150 liv per år sparas om vi alla höll hastighetsgränserna när vi kör bil. De som supit o knarkat är klart överrepresenterade i olycksstatistiken, antalet ökar och de är en stor fara för omgivningen/tredje man. De som kör utan körkort har antingen inget körkort och har då ingen skolning att framföra fordonet eller, och troligare, fått körkortet indraget för tidigare allvarlig trafikförseelse.

–          Cyklisternas beteenden är oroande, säger Göran Bolinder i pressmeddelandet

I samband med att cykelboxar infördes i ett stort antal korsningar i Stockholm gjorde Trafikkontoret en genomgång av cykelolyckor i olycksdatabasen STRADA.  Vi studerade cykelolyckor med personskador mellan åren 2000-2006 och där sökte vi särskilt efter personskadeolyckor där cyklisten cyklat mot rött. Vi hittade EN olycka, en berusad cyklist som hade cyklat mot rött i korsningen Rosenlundsgatan/Hornsgatan och blev lindrigt skadad. Självklart finns ett mörkertal men det bör inte vara särskilt stor skillnad mot andra typer av olyckor. Cyklisters rödljuscyklande verkar inte vara det stora trafiksäkerhetsproblemet, borde inte Göran Bolinder oroa sig för andra och mer relevanta trafiksäkerhetsproblem?

Är benägen att hålla med justitieministerns kritik mot polismyndigheten och frågar mig hur ni bedriver ert arbete? Använd era begränsade resurser på ett effektivt och målinriktat sätt istället.

Så här kan man också parkera bilen! Bildkälla: http://twitpic.com/7nm3nt

Share.

24 kommentarer

  1. Jomendetärjusåatt alla dessa egentligen fina människor i bil som begår dessa brott menar ju inget illa. De är ju på väg till sitt jobb, till affären eller på väg hem från en middag. Då kan det ju bli så där. Och vägarna inbjuder ju egentligen till höga farter. De är ju så raka, breda och med fin beläggning så det går ju inte att t ex hålla hastigheten. Men däremot de som cyklar är bara ute för att jävlas. OBS, sant. För det har polisen sagt.

  2. Magnus Hübner on

    Fast det där blir ju ingen vidare bra jämförelse… Du jämför en specifik polisinsats (fokuserad till trakterna av Slussen, om jag minns rätt) mot cyklister med Sveriges samlade trafikbrott. Vad säger det? Det skulle ju exempelvis kunna vara så att cykelbrott annars inte beivras lika mycket som andra trafikbrott? De flesta av de brott som bilister bötfällts för finns ju inte ens för cyklister (säkerhetsbälte, hastighetsbegränsning, avstånd, olovlig körning etc). Vad gäller tester av cyklister som supit/knarkat lär de väl vara obefinliga, eller? Så, lite svårt att säga något alls om de siffrorna, tycker jag.
    Siffrorna om antalet skadade är väl däremot synnerligen relevanta. Där borde man ju från polisens sida fokusera på det som är ”skadligast”.
    Är det månne Krister Isaksson f.d. trafikplanering Stockholms stad? Roligt i så fall 🙂

  3. Magnus skriver att ”Du jämför en specifik polisinsats (fokuserad till trakterna av Slussen, om jag minns rätt) mot cyklister med Sveriges samlade trafikbrott.”. Polisens pressmeddelande inleds klart och tydligt med ”vecka 24 genomfördes en kampanj mot aggresiv körning i Stockholms län”.
    Jag tror att Polisen skulle vara ganska nöjd om siffrorna som presenterades verkligen visade hur det såg ut i hela landet 🙂

  4. Det var poliser över hela stan.
    De stod och plockade cyklister som körde mot rött vid bygget av nya Karolinska. Ett bygge där man har spärrat av cykelbanan på flera ställen, på båda sidor av Solnavägen, och man blir hänvisad att leda cykeln via en ”plåttunnel” om man skall följa reglerna.

  5. Tror att polisen borde lägga lite resurser på att bevaka yrkeschaufförer ex långtradarchaffisar och SL-förare som trycker sig förbi med någon decimeters marginal. Förslagsvis skulle också hålla lite koll på de bilister som ser rött när de ser en cyklist på vägen och då ex hänger sig på tutan precis innan de svichar förbi! Tror det skulle kunna hjälpa skadestatistiken mer!

  6. Har bara en fråga ang din fåniga bild på polisfordonen. Tycker du att polisen ska åka runt och leta ledig parkering när det är bråttom? Det kanske är du som är i snabbt behov av hjälp ngn gång. Tror att du skulle uppskatta en snabb framkörning. Rödljusfrågan orkar jag inte ens kommentera.

  7. Krister Isaksson on

    Martin, håller fullständigt med dig. Polisen, räddningstjänsten osv måste självklart utnyttja gångbanor, cykelbanor, parker osv när det är nödvändigt.
    Att stanna i cykelfälten för att plocka upp hämtmat från matställen på Hornsgatan, i Hammarby Sjöstad osv anser jag inte vara nödvändig utan ren slöhet och respektlöshet. Att vid trafikövervakning på Götgatan och Kungsbron ställa tre polisfordon på cykelbana och vinka in bilister och därmed tvinga ut cyklisterna i körbanan eller upp på gångbanan tycker jag tyder på fel val av plats och mycket dåligt omdöme. Och så här fortsätter det, detta var något som jag i min tidigare tjänst på Stockholms Trafikkontor ständigt blev uppmärksammad på av allmänheten.

  8. Martin, varför är det cyklisterna som ska dra det kortaste strået när det gäller polisens/räddningstjänstens konstiga parkeringar? Varför inte ställa sig utanför den heldragna linjen? Är det värre att blockera bilisternas framkomlighet än cyklisternas? Jag bara undrar?

  9. Christian Gillinger on

    Jag kan tillägga att hundra meter efter just de där polisbilarna finns Radiohusets stora parkering. Dagen bilden togs fanns det gott om lediga platser.
    Jag är dock lite häpen att de fick plats – just den platsen brukar vara tagen av taxibilar.

  10. Polis, räddningstjänst och ambulans är inte roten till det onda. Jag är själv hängiven cyklist och irriterar mig på trafiksituationen för oss bikers. Men att klanka ner på dessa yrkesgrupper är inte så lite knasigt.
    Än en gång. Vi måste förstå att dom alltid måste ha så nära till sina bilar som det är möjligt. Det kan handla om sekunder, ja även för polisen. De är ju även idag utrustade med defibrilatorer och räddar liv precis som en ambulans. Så, ja även när dom hämtar mat på Hornsgatan ska dom ha nära till bilen. Det är knappast av slöhet och disrespekt mot oss cyklister utan snarare omtanke att snabbt komma till undsättning.
    Att polisen också använder cykelbanor för fordonen vid trafikkontroller är också ett nödvändigt ont. Om man plockar in drogade förare och rattfyllon så väjer jag mer än gärna för dessa fordon.
    Nu märker jag att man bara klankar ner på polisen men samtliga av de här yrkesgrupperna ska inte åka runt och leta parkering. Den bedömningen måste vi lämna åt dem.
    Det finns dock mycket annat man som cyklist irriterar sig över i den här staden. My god…

  11. @Martin, hade polisbilarna på bilden parkerat en halvmeter till vänster så hade de vare sig varit ivägen för bilarna, eller för cyklisterna.
    Man kan tycka att det hade varit en bättre lösning, även för stressade konstaplar.
    Och betydligt säkrare för de cyklister som tvingas runda dem och utsättas för den snabba och tunga trafiken på Oxenstiernsgatan.

  12. Hans Bjerhag on

    Tänk om Stockholmspolisen kunde ha ett antal cyklande poliser, likt i t.ex. Göteborg! Då skulle kanske förståelsen för cyklisters situation öka, liksom cyklisters följsamhet till trafikreglerna. För visst är det så att många cyklister kör mot rött och även om det tack och lov inte orsakar så många olyckor skapar det otrevliga situationer och tyckande om osd cyklister.

  13. Krister Isaksson on

    Hans, ja, utbildning, intern information och en djupare förståelse är medel mot okunskap och fördomar.

  14. Ytterligare en rättshaverist och cykeltaliban. Vad trött jag blir på att såna som du tar dig rätten att företräda gruppen cyklister.
    Två fel gör inte ett rätt. Att det finns fler som är värre motiverar inte att jag får göra fel. OM man skulle resonera som du gör här så kan jag med rätta våldta, stympa och misshandla för det finns många, många andra som är värre.
    ”Enligt Trafikverket skadades 2 000 cyklister allvarligt 2012, vilket
    motsvarar nästan hälften av de 4 500 trafikanter som totalt skadades
    allvarligt samma år. Varje år omkommer cirka 300 personer i trafiken. Av
    dem är mellan 20 och 30 cyklister.”
    Jag skäms riktigt skäms att jag är en cyklist när jag läser det här.
    Istället för att ta fasta på det verkliga problemet bedriver man häxjakt på den som framför ett obekvämt budskap.
    Så länge som såna som du tar sig rätten att företräda gruppen cyklister kommer inget att förbättras. Därför att ni är inte alls intresserade av en dialog utan bara att få rätt. Det är så rättshaverister beter sig. Sällan har uttrycket cyklisttalibaner passat bättre.I princip alla politiker är mycket tydliga med budskapet att så länge som ”cyklister” inte visar eget intresse av sin egen säkerhet utan bara fortsätter att lägga ansvaret i andras knä så kommer de inte att göra något.
    Cyklister som du förstör med andra ord för alla. Hoppas faktiskt att du får dig en tankeställare och skäms.
    Så. VAD ska CYKLISTER göra för att få ner olyckstalen? Skylla på bilisten när de ligger söndermosade på sjukan? Skylla på politiker? Böla över hur orättvist det är att man måste själv ta ANSVAR? Jo, man läker fint av sånt…
    Jag hoppas verkligen att du är supernöjd med dig själv och ditt icke-ansvarstagande och vetskapen om att du saboterar för en hel grupp.

  15. Jösses, ett Troll har dykt upp på bloggen! Ve o fasa, sök skydd alla som inte vill råka ut för Trollets vrede!

  16. Patrick Arkley on

    Ser man till vad Krister skriver så får han företräda mig varje dag i veckan.
    @ miapia: vad är det riktiga problemet enligt dig?

  17. miapia och emma, tänk vad olika syn man kan ha och vilka skilda slutsatser vi drar. Det jag särskilt uppskattar med många av Kristers inlägg är att han påtalar att bra cykelinfrastruktur är bra får gående, att de får bra och trygga förutsättningar och förhållanden. Inte som nu då det som Krister beskriver mest råder en konfliktdesign.
    Just detta inlägg handlar ju om att polisen ska bedriva ett effektivt trafiksäkerhetsarbete. Det är väl bra, att våra gemensamma pengar används på ett effektivt sätt och inte slösas bort där det inte ger några trafiksäkerhetseffekter.

Leave A Reply