Malmö håller på att ändra en lång tradition vad gäller stadens cykelplanering och cykelinfrastruktur. Den helt dominerade utformningen vad gäller cykelbanor i staden har varit dubbelriktade cykelbanor. Men nu börjar något hända – Malmö tar stegen mot ”enkelriktade” cykelbanor:

Regleringsmässigt är cykelbanorna inte ”enkelriktade” – det råder enbart infartsförbud på dem. Rådande trafiklagstiftning har ju till stora delar biltrafiken och gator /vägar som utgångspunkt och är många gånger illa anpassade till cykeltrafik och cykelinfrastrukturen. En översyn borde göras för att bättre anpassa delar av trafiklagstiftningen till cykeltrafiken och cykelinfrastrukturen.

De enkelriktade cykelbanorna finns bland annat på Östra Rönneholmsvägen, Davidshallsgatan och Fågelbacksgatan. Cykelbanorna finns på bägge sidor av gatan och utformningsmässigt är de designade för enkelriktad cykling.

Nästa år planeras ännu fler ”enkelriktade” cykelbanor att införas i Malmö. Det ska bli spännande att följa denna omställning som nu startat i Malmö. Hur kommer detta tas emot, hur kommer det att fungera?

Samtliga bilder tagna av Jennie Fasth

Share.

4 kommentarer

  1. Jag är ganska säker på att C1 (förbud mot infart) måste sitta till höger om cykelbanan för att den ska gälla för den. Sedan har vi ju den lilla detaljen att många cyklister inte riktigt har koll på reglerna.

    • Och den lilla detaljen att cykelinfrastrukturen på många ställen inte riktigt är kompatibel med reglerna, med följden att många cyklister är vana vid att skyltar och vägmarkeringar inte alltid kan tas på allvar eller antas gälla dem.

  2. Enkelriktat är bra. Risken är väl bara att blandningen av enkel- och dubbelriktning ökar förvirringen som t.ex. på Industrigatan.
    Stadens självbild som bra cykelstad stämmer inte riktigt i mina ögon. Det vimlar fortfarande av t.ex. trånga dubbelriktade cykelbanor (och skymda korsningar, chikaner och annat)

  3. Enkelriktade cykelbanor är en riktigt dålig idé. Leder till långa omvägar, många onödiga korsningar av körbanor med ökande risk för kollision och ger staden incitament att snåla in på cykelbanebredden. Bortsett från någon timme på morgon och på eftermiddagen är cykelbanorna dessutom mycket glest trafikerade.

Leave A Reply