När man påtalar fel i cykelinfrastrukturen för väghållare – som till exempel stolpar mitt i cykelbanan – får man ofta svaret att de åtgärdar inte felen och med tillägget:
Vi tar med oss din synpunkt till framtida planering
En fullständigt innehållslös mening och påstående. En floskel. En mening framtagen av en kommunikatör, en mening som ska ge sken av förbättring och handlingskraft – den ska inge hopp om en ljusare och bättre framtid.
År 2004 – 05 färdigställde och publicerade Trafikkontoret två handböcker för utformning av stadens cykelinfrastruktur och trafiksignaler som rör cykel:
- Cykeln i staden
- Cykeltrafik och trafiksignaler

Handboken ”Cykeln i staden” reviderades sedan 2009. Ingen av dessa handböcker visar att man ska ställa stolpar mitt i cykelbanan. Tvärtom, de visar hur man ska göra för att inte ställa stolpar mitt i cykelbanan. Vill man nu inte använda och följa sina egna handböcker så kan man ju öppna och bläddra lite i GCM-Handboken eller VGU – de visar heller inga stolpar i cykelbanan.
Handböckerna hjälper till att göra rätt, de hjälper till att säkerställa grundläggande och funktionell cykelinfrastruktur – för nya såväl som erfarna i branschen.
Så 21 år efter att handböckerna publicerades ska vi uppenbarligen fortfarande vänta på att väghållaren ska öppna dem, läsa dem och använda dem i sin framtida planering. Man undrar hur många decennier som ska behövas innan framtiden är här – för det känns som framtiden aldrig kommer att komma sett till att dessa grundläggande fel och brister ständigt återkommer. För hade väghållaren läst sina egna handböcker och ansträngt sig lite att följa dem hade framtiden redan varit här – för länge länge sedan…
Men istället för att agera professionellt och ta bort stolpen från cykelbanan så ska vi göra så här enligt väghållaren när vi cyklar på denna plats:
…är att låna lite av övergångstället för gående
Man utformar och bygger alltså cykelinfrastruktur så illa att man som cyklande tvingas använda övergångsstället. Väghållarens ambitionsnivå och förhållningssätt är ju minst sagt… anmärkningsvärd. Tänk er motsvarande för biltrafiken: vi gjorde fel, det blev en ”planeringsmiss”, det sket sig och det löser vi genom att säga åt bilförarna att köra på övergångstället.
Signalen blir tydlig till utförare, planerare, projekterare och andra att en grundläggande standard för säker framkomlighet är inte så viktigt när det gäller cykeltrafik. Det är minst sagt en dålig myndighetskultur om man ska bli en av Europas bästa cykelstäder. Barn gör inte som du säger utan som du gör är en sanning inom barnuppfostran.

Relaterade inlägg:
- Ännu en stolpe i cykelbanan. Det tar aldrig slut…
- Stolpe i cykelbanan – en planeringsmiss
- Så skapas en anständig cykelbana
- Stolpar i cykelbanan – en standardlösning
- Trafikverket: stolpar mitt i cykelvägen låg säkerhetsrisk
Toppbild: David Backman
3 kommentarer
Den som sprejat texten ovan, är det Nybroplan? Efter att jag köpt heldämpad cykel, alltså med stötdämpare både fram & bak, är skillnaden tydligast på kullerstenar. Att cykla på kullersten utan dämpare är riktigt eländigt. Man måste stå upp för att orka.
Jag vill bara påpeka att det som syns på första bilden är gatsten, inte kullersten.
Om du vill se kullersten, kolla Google Maps gatuvy från Fiskaregatan på Råå, söder som Helsingborg.
Vem läser instruktioner och handböcker?? Det är ju en sista utväg när man tror sig vara macho.
Skulle vara intressant att komma hem till dessa trafikplanerare och se deras IKEA möbler. Det första vi gör är att kasta bort bygginstruktionen. Jag vet bättre hur den ska byggas än experterna.
Eller är det det -”jag struntar i slutresultatet för det drabbar inte mig, jag åker ju bil.”