En av de bästa stigcyklarna blir nu tre! Alla de vanliga klyschorna står sig: mångsidig allrounder; expert på allt; en cykel för att klara allt. Denna sjunde och nya generation av Fuel kommer nämligen nu i tre konfigurationer – från 145 mm 29-tums Fuel EX, till 150 mm mullet Fuel MX, till 160 mm 29-tums Fuel LX. Men allt är egentligen en och samma cykel.

Ramfunktioner
Fuel (och Fuel+) får en helt ny ramdesign som är utvecklad för mångsidighet och kapacitet för heldagsäventyr. Många stigcyklar tillåter komponentbyten som hjul eller dämpare, men de flesta tar inte hänsyn till hur dessa ändringar påverkar geometri mm. Fuel och Fuel+ gör det. Istället för att nöja sig med vevlagerhöjd eller styrvinkel, används utbytbara länkarmar och dämparfästen för att helt omkonfigurera ramen för varje specifik uppsättning.


Ramen får dessutom även mer utrymme för dropperpost och gör att en cykel i mediumstorlek nu kan använda en 200 mm dropperpost. Den öppna främre triangeln ger gott om plats för stora dämpare med piggyback eller stora vattenflaskor (eller räckviddsförlängare på Fuel+) Alla analoga Fuel-modeller får också uppdaterad integrerad förvaring i ramen. Trek har även använt sig av standardiserade ”zero stack”-styrlager för bredare eftermarknadsanpassning.



Modellerna
EX
- Hjul: 29 tum
- Dämpning: 145/150 mm (bak/fram)
EX är den klassiska konfigurationen för Fuel och Fuel+. Cyklisten får balanserad hantering och effektiv trampning, vilket gör den till rätt val för en mängd olika körstilar och terräng. Den bygger på den prisbelönta dämparkonstruktionen från Fuel EX Gen 6, men med justerad anti-squat-kurva som ökar effektiviteten i branta klättringar. Kombinerat med mer dämpning än sin föregångare blir den både effektivare och mer kapabel.
MX
- Hjul: 29 tum fram / 27,5 tum bak
- Dämpning: 150/160 mm (bak/fram)
Med mixad hjulstorlek, mer dämpning och en mer progressiv dämparkurva är MX kvick, lekfull och livlig – perfekt för att hoppa på små hinder och ta snäva kurvor. För cyklister som saknar Trek Remedy är Fuel MX en drömcykel.
LX
- Hjul: 29 tum
- Dämpning: 160/170 mm (bak/fram)
LX är den långslagiga kraftpaketet i Fuel-familjen. Den är perfekt för dem som vill ha samma aggressiva kapacitet som Trek Slash (som finns kvar i sortimentet), men utan dess högpivotupphängning.

Project One MTB
Fuel och Fuel+ ansluter sig till Treks nya Project One MTB-program tillsammans med Supercaliber, vilket gör det möjligt för cyklister att skräddarsy sin cykel exakt enligt egna önskemål. Cyklisten kan välja drivlina, gaffel, stötdämpare, hjul, dropper post, cockpit och mycket mer för att få den perfekta cykeln direkt ur lådan. Project One MTB finns tillgängligt i kolfiber på modellerna 9.8 och 9.9 för Fuel, Fuel+ och Supercaliber, samt i aluminium på Fuel 9.
Nya Fuel+
Fuel+ bygger vidare på den prisbelönta grunden från Fuel EXe och utvecklas nu i sin andra generation med nytt namn och en rejäl prestandaökning. Utrustad med TQ:s nya HPR60-drivsystem levererar Fuel+ 60 Nm vridmoment som aktiveras vid lägre kadens. Den nya motorn uppges vara effektivare och tystare än de flesta andra. Integrerade kylflänsar hjälper till att bibehålla konsekvent prestanda under varma och intensiva turer.
Ett större 580 Wh-batteri ger betydligt längre räckvidd än det tidigare 360 Wh-systemet, och är fortfarande kompatibelt med TQ:s 160 Wh Range Extender för längre turer. Batteriet kan tas bort från underröret med en insexnyckel för enklare laddning och transport. Fuel 9.8 och 9.9 är även utrustade med TQ:s nya färgdisplay med LED för tydligare visning av cykeldata.