Specialized Levo 4 är här och den har fått en kraftigare motor, större batterikapacitet och ny ram med SWAT-förvaring.
Det var fyra år sedan Levo 3 såg dagens ljus, så denna fjärde generation av detta ikoniska elåk är mer än välkommen. Vad har då hänt på fyra år? I korthet kan man, föga förvånande, säga att det rör sig just om om en kraftfullare motor och batterier med mer kapacitet, men även bättre komponenter.

Ny motor
Hjärtat i allt här är den nya Specialized 3.1-motorn. Precis som tidigare är den utvecklad av Specialized men tillverkad av tyska Brose. Den är starkare än tidigare och bjuder på 101 Nm vridmoment och 666 W toppeffekt (jämfört med 90 Nm och 565 W i gamla 2.2-motorn). Levo i kolfiberutförande kommer i fyra modeller: S-works, Pro, Expert och Comp. (Nu har man även släppt tre versioner i aluminium) Alla har samma motor men S-Works-modellen fått ännu mer kraft: 111 Nm och 720 W – en prestandaökning som uppnås via mjukvara. Om Expert och andra modeller kommer få samma uppdatering i framtiden återstår att se. Motorassistansen är dessutom justerbar på ett sätt som nästan kräver en egen artikel. Begreppet vridmoment kan förresten kännas lite diffust men som jämförelse ligger många bilar på runt 100 Nm per liter motorvolym, det säger något om vilken kapacitet som finns här.

Nytt batterikoncept.
Levo 4 kommer i sitt standardutförande utrustad med ett 840 Wh-batteri. För den som har brådis mellan åken kan man köpa till en 12 amp laddare som tar batteriet från 0-80% på under en timme. Men det är lite mer komplicerat än så för batterikonceptet på nya Levo är minst sagt modulärt och kan köras i fyra olika konfigurationer. Den går till och med att använda bara med en range-extendern på 280 W. Det sparar vikt men kapar även motorkapaciteten med 50%. Batteriluckan har nu dessutom ett inbyggt så kallat Swat förråd, det första på el-mtb? Man kommer åt det genom att öppna batteriluckan och plocka ut batteriet.

Ny vass display
Den uppdaterade MasterMind-displayen har nu större skärm med högre upplösning och tydligare typsnitt. Den visar mängder av data, som hastighet, distans, höjdmeter, lutning, kadens, motoreffekt och din egen kraftinsats. Den kan även visa vilken växel du ligger i (AXS) och din puls om du har en sensor ansluten. Allt är fullt anpassningsbart via Specialized-appen.

Tyngre än tidigare:
I takt med att batterier och kapacitet växer blir det allt tyngre på vågen. Levo 2 vägde 20,7 kg, Levo 3 22,5 kg – och Levo 4 väger in på drygt 24,4 kg i storlek S4. Men det har inte bara med motor och batteri att göra. Specialized har här, till vår lycka, valt att speca Levo med prylar som håller för den cyklingen en sån här cykel uppmanar till.

Ny innovativ GENIE-dämpare.
Ok, nu är vi nere på detaljnivå men det finns en poäng, häng med:
Utvecklad av Specialized och tillverkad av Fox är GENIE i grunden en Float X med en extra luftkammare som omger stötdämparen. Denna yttre kammare används under de första 70 % av fjädringsvägen och skapar en stor luftvolym, vilket ger en mjukare känsla. Vid 70 % stänger ett internt GENIE-band av den yttre luftkammaren, vilket minskar luftvolymen drastiskt och skapar en progressiv fjädringskurva för den sista tredjedelen av slaglängden. Syftet är att förhindra genomslag vid stora smällar, samtidigt som man behåller känslan i den första delen av fjädringen. Något som spelar större roll än man tror på en hoj med denna vikt.

Vi fick precis testat nya Levo 4 som hastigast på våra hemmastigar. Vi njuter såklart av att Specialized plussat på både både kraft och vridmoment, fixat integrerad SWAT-förvaring i underröret och erbjuder ett modulärt batterisystem samt utrustat cykeln med komponenter som verkligen matchar en el-MTB med denna effekt. Det här är en imponerande allround-cykel som är följsam, stabil och lättkörd på en mängd olika typer av stigar. Prestandan gör att tyngden inte blir en begränsade faktor på stigen, förutom när man lättar från marken i ett hopp. Närmare 25 kg blir dock kännbart när den ska lastas på en bil eller ska bäras upp för trappor.
Specialized Levo 4 är mer än en uppdatering – tillsammans med andra cyklar i samma segment är detta på många sätt ny era för el-MTB där Levo 4 sätter standarden. Även om man känner sig och blir omänskligt stark så balanserar Levo kraft och kontroll på ett sätt som förstärker snarare än förvränger cykelupplevelse. Den sänker tröskeln för nybörjare och gör det lättare för någon som inte suttit på en cykel på länge eller som behöver rehab att börja igen. För den som ändå vill blir trött kan vi lova att några timmar på en tung el-mtb kan bli ett träningspass utöver det vanliga, i synnerhet för överkroppen.
På stigen tar Levo 4 en upp och över saker som var otänkbara tidigare, ett vridmoment på över 100 Nm skojar man inte bort. Stigar som är knixiga utför blir nu genomförbara uppför (!!!) Det inbjuder till en lekfullhet som gör att man vill vara ute länge, cyklingen blir ännu roligare och får oss att vilja cykla ännu mer, hur det nu ens är möjligt. Som tur är har man här en batterikapacitet som gör att man kan vara just det.

2026 Specialized Levo 4 Expert – Specifikationer:
- Ram: FACT 11m kolfiber, FSR-design, 150 mm slaglängd (men är specad för att funka med 180 fram)
- Gaffel: Fox 38 Performance Elite, GRIP X2, 160 mm
- Dämpare: Fox Float X GENIE, Performance Elite, 210×55 mm
- Motor: Specialized 3.1, 101 Nm & 666 W
- Batteri: Specialized 840 Wh
- Hjul: DT Swiss 370-nav & Roval Traverse-aluminiumfälgar
- Däck: Specialized Butcher T9 GRID Gravity, 29×2.3″ fram & 27.5×2.3″ bak
- Drivlina: SRAM GX AXS Transmission 1×12 med 34T vevparti & 10–52T kassett
- Bromsar: SRAM Maven Silver 4-kolvs, 220 mm fram & 200 mm bak (HS2-skivor)
- Styre: Specialized 6061 aluminium, 780 mm brett, 30 mm (S2), 40 mm (S3–S6)
- Styrstam: Specialized Alloy Trail, 40 mm
- Dropperstolpe: PNW Loam, 34,9 mm, 150 mm (S2), 170 mm (S3), 200 mm (S4–S6)
- Sadel: Specialized Bridge Comp, ihåliga Cr-Mo-räls
- Ord Pris: 120 000
Vikt (uppgiven): 24,41 kg (storlek S4)
Foto: Sara Adler och Specialized