Att cyklande många gånger behandlas som gående med hjul är ett vanligt ”fenomen” i vårt land. Och det blir inte så mycket tydligare än vid diverse vägarbeten. Då blir cykeltrafiken nästan per omgående gångtrafik. Till exempel genom den ständigt uppdykande skylten: ”Led cykeln”

Foto: T Albert

Sen har vi då detta. Att vid omledningar hänvisa cykeltrafiken via trappor. Det är nästan det ultimata tecknet på att cykeltrafik är lika med gångtrafik hos många väghållare och entreprenörer.

Dalgångsgatan Mölndal. Ett huvudpendlingsstråk mellan Göteborg och Mölndal. Foto: Ola Kvarnbo
Foto: Pär Bygdeson

Att det sen finns lastcyklar, cykelkärror, liggcyklar, rullstolar, permobiler, rullatorer, armcyklar och så vidare som ju alla har vissa problem och utmaningar att använda trappor är uppenbarligen av mindre intresse hos ansvariga för tillgängligheten och funktionen av vårt transportsystem. Det är ju inte ens helt enkelt för alla att transportera en vanlig cykel i eller vid sidan av trappor.

Påtalar man då detta tillkortakommande brukar man få höra att det finns ingen annan lösning. Eller att det bara är ett kortvarigt arbete. Låt mig då säga detta. I snart 30 år har jag arbetat med cykeltrafik och min erfarenhet och slutsats är: det finns alltid en annan lösning – alltid

Om man sen inte orkat klura ut lösningen, inte vill betala för den, skiter i att det ska fungera för alla trafikanter är en helt annan sak. Men annan lösning som fungerar för alla trafikanter finns alltid.

Men den enkla och billiga lösningen är att hantera cykeltrafik som gångtrafik. Och skita i att det ska fungera för alla som färdas i GC-träsket.

Foto: Björn Billung
Foto: Jon Jogensjö
Foto: Jon Jogensjö
Foto: Jon Jogensjö
Foto: Jon Jogensjö
Foto: Jon Jogensjö
Share.
Leave A Reply