I över två decennier cykelpendlade jag från förorten i Stockholm till jobbet i innerstaden. En sträcka på cirka 13 kilometer. En stor del av färden gick på gång- och cykelbanor. Under alla dessa år har Stockholms transportsystem genomgått stora förändringar. Aktiva och medvetna politiker har vågat fatta tuffa och nödvändiga beslut. Beslut som varit mycket framgångsrika – det är nu otroligt många fler som cyklar än för 20 år sedan. Vi ser ett tydligt genomslag av devisen ”Bygg så kommer de”.

Foto: Jon Jogensjö
Foto: Jon Jogensjö
Foto: Jon Jogensjö

På vissa avsnitt är det nu långa ”cykelköer” och det är tydligt att bland annat cykelbanornas bredd, magasinen vid trafiksignaler samt styrningen av dessa signaler många gånger inte följt med i utvecklingen. Och detta, tillsammans med andra brister, leder till långa cykelköer, dålig framkomlighet, återkommande irritation, frustration och då o då incidenter.

Det är nu arbetet med ökad och säker cykling måste intensifieras. De framgångsrika besluten angående omställningen av stadens transportsystem måste bli flera och satsningarna ökas. Dagens politiker måste förvalta allt som skapats och framför allt utveckla och ta det vidare. Annars är risken uppenbar det inte blir fler som väljer att cykla, och att en del som cyklar väljer bort det då man upplever fler och fler cykelköer, att det känns otryggt och frustrerande.

Foto: Jon Jogensjö
Foto: Tiina Sarlin

Det är svårt att undvika att inte påverkas negativt av ett system som fortfarande inte är särskilt väl anpassat efter trafikslaget man valt. Och att vissa individer i systemet inte har förmågan eller viljan att uppföra sig.

För smalt för gående, för smalt för cyklande. Foto: Jon Jogensjö

Så jag ser fram mot att politiken i Stockholm nu ökar satsningen på cykel. Att omställningen av transportsystemet intensifieras. Vi har ju facit, det fungerar – bygg så kommer de. Bygg bättre och ännu mer så kommer ännu fler att välja cykeln. Och förvalta det som skapats – få ordning på alla dessa katastrofala och bristfälliga lösningarna för cykeltrafiken som ständigt sker vid vägarbetena runt om i staden är en bra och viktig början.

Allt detta till fördel för dem som cyklar, vill cykla och för samhället. Effektiva och framgångsrika åtgärder till låg kostnad och till stor nytta.

Det finns en stor skillnad mellan cykelköer och bilköer – den ena går än så länge att bygga bort, den andra inte. Foto: Åsa

Toppbild: Götgatsbacken foto: Karina S

Share.

1 kommentar

  1. Behövs nog även lite information till cyklisterna om hur cykelboxarna är tänkta att fungera. I princip varje gång jag kommer till en box, står endast t å cyklistr i boxen, i cykelfältets förlängning, samtidigt som det kan vara en lång kö av cyklister i fältet bakom de två främsta.

Leave A Reply