Det är inte allt för ofta vi ser en ny Aeroad från Canyon. Denna nu ikoniska aerocykel från Canyon lanserades 2011 och nu nästan 14 år senare är det dags för generation fyra.
Enligt Canyon är det hela 50 worldtour åkare som haft ett finger med i spelet kring designen av denna nya Aeroad, en av dem är såklart MVDP.
The Aeroad is the fastest, most complete bike I’ve ever ridden. I race to the absolute limit, and this bike gives me the confidence to chase my dreams without compromise.
MATHIEU VAN DER POEL
Vi han få hem ett teståk några dagar nu innan lanseringen och även några få rundor. Allt för korta för att komma med ett längre utlåtande, men spontant så levererar Aeroad enormt med spurtglädje, motvindsnjutning och potentiellt KOM/QOM slaktande, samtidigt som den är överraskande bekväm på även lite stökigare underlag som kullersten. Ett längre test kommer framöver.
Nytt är:
- Bättre hållbarhet
En mer gedigen konstruktion för att klara påfrestningarna vid hårt rejsande. - Nytt styre
Modulär cockpit med flera justeringsmöjligheter.
- Mer Aero (vad annars…)
Slimmad front och ett mer aerodynamiskt styre. Och en ram som gjorts styvare och bredare på vissa ställen och smalare på andra. - Lättare (vad annars 2…)
Aeroad CFR väger som ramkit (ram, gaffel, sadelstolpe och styre) in på 2070 gram. En
AEROAD CFR DI2 landar på 7.07 kg ur lådan. - Användarvänlighet
Inga specialverktyg här inte och alla justeringspunkter har T25 bultar.
- Mer plats för gummi
32 mm.
- Täckta dropouts på drivlinesidan
Väldigt snyggt.
Tätade lager som är av keramikhybrid och med inslag av titan.
Snabbast i pelotonen. Ja enligt de tester som Canyon gjort (eller kanske vilka cyklar de testat mot) så är nya Aeroad snabbast och man ska spara 8 watt jämfört med exempelvis Specializeds Tarmac.
Det kommer finnas sex olika modeller. Billigast i ligan är AEROAD CF SLX 7 AXS som kostar ca 50 000 och dyrast är AEROAD CFR AXS för 127 000. De kommer i sju storlekar från 2XS till 2XL.