Ja det tog ett tag men nu äntligen, får vi ändå säga, släpper Shimano en 12 delad elektronisk version av sin gravelgrupp GRX (GRX RX825 Di2). Nytt för gruppen är reglagen och växlarna. Resten (vevparti, kassett och bromsar) ärvs från den befintliga mekaniska gruppen.

Så här behöver man alltså inte köpa en helt ny grupp om man redan kör GRX utan kan uppdatera med just de elektroniska delarna.

När det gäller vevparti och kassett kommer det precis som på de mekaniska grupperna i kombinationerna 48/31T eller 46/30T respektive 11-36T och 11-34T

Precis som på senaste 12 delade Dura Ace, Ultegra och 105 är det ett centralt placerat batteri som gäller. I kombination med trådlösa reglage. Reglagen ärver även möjligheten till satelitknappar som man kan ha antingen som sprintknappar, klätterknappar eller på tempopinnar.

Shimanos landsvägsgrupper har en extra och programerbar knapp uppe på reglagen, här på GRX DI2 man satt den på insidan av hoodsen. Vill man inte växla med den kan man styra en dator eller annat.
Nya reglage anpassade för flare på styret och en ergonomi som gör sig extra bra på gravel.
Däcken blir ju allt fetare på gravel, därför har Shimano gett framväxelns kedjelinje +2.5 mer utrymme jämfört med befintliga lansvägsgrupper.

En uppdatering i programvara gör att man nu kan programmera precis vilken knapp som helst för att styra framväxeln, samma knapp kan alltså ta växeln upp och ner.

Enkelt att kolla batteristatus (går även via appen så klart)
Nu finns även funktion för att kolla status på knappcellsbatterierna i reglagen. Men då de ska hålla i upp till fyra år är det troligtvis inget man gör allt för ofta.

Bakväxeln har Shimanos beprövade SHADOW RD+ teknologi. Där hittar man bland annat på/av reglaget. På och kedjan får en extra spänning vilket minimerar kedjesvaj och ger mer precis växling. Är den av är det betydligt lättare att få av/på bakhjulet vid en punka.

Länk till Shimanos sida om nya GRX Di2

Share.
Leave A Reply