Kaius är en ny gravelplattform från BMC – byggd för att möta de krav som de allt snabbare tävlingarna på den spretiga gravelscenen ställer.

Trogna sin tradition av att bygga snabba cyklar för tävling inom andra discipliner är BMC Kaius – schweizarnas första cykel helt avsedd för tävling på grus. Det är en hoj som skiljer sig ganska markant från deras mer äventyrligt inriktade gravelhoj URS (där man sket i alla UCI-regler). Med en totalvikt på 7,4 kilo och aeroegenskaper som för tankarna till både BMC Teammachine och Timemachine är det tydligt att Kaius är en hoj byggd för fart och race.
När BMC utvecklade Kaius kikade man faktiskt på wattdata från lopp som Unbound och upptäckte då att många cyklister hade ovanligt höga NP-värden, alltså ”normalised power”. Slutsatsen var att gravelrejsen blir allt hårdare och går allt fortare – och då behövs såklart en gravelhoj som kan möta denna utveckling.

Halt och smalt styre

Kaius är däremot inte något så enkelt som en ”gammal” ram som man bara satt grusiga däck på. Nej, detta är en helt ny ram som fått specifika egenskaper anpassade för grusiga tävlingar. Skillnaden ligger i hur man designat och lagt upp kolfibret. Jämfört med en Teammachine har BMC här velat skapa en ram som är styvare och mer slagtålig i huvudröret, men med mer flex i sadelrör och kedjestag. Viktpåslaget för detta ligger på strax under 100 gram.

Tar upp till 44mm gummi

Ramen ärver även det aerodynamiska system för flaskor man hittar på landsvägshojarna – Aerocore. Geometrin har också gjorts mer gravelspecifik. Jämfört med exempelvis en Teammachine har Kaius fått längre reach, men kortare styrstam. Kaius får alltså bland annat en längre hjulbas jämfört med en Teammachine, något som ger stabilitet vid höga hastigheter på stökigt underlag.

Gummigränsen ligger på 44 millimeter. Vår testcykel hade ett par 40 millimeter breda Pirelli Cintauro Gravel H-däck, ett däck som bjuder på det bästa av två världar då de ger tillräckligt med grepp på gruset utan att vara för tröga på asfalten. Och 40 millimeter räcker fint, särskilt för rejs. Däcken blev inte sämre av att de satt på ett par snabba och aerodynamiska Zipp 303 Firecrest-hjul. 

På rejs i Italien

Ramen kan utrustas med 1X- och 2X-drivlinor, dock bara elektroniska. Vår testhoj var av yttersta premiumvarianten och hade därför en SRAM Red AXS-drivlina med en 10­–44 kassett och en framklinga på 42 T. En setup som täcker de flesta behov.
En av många detaljer som verkligen sticker ut är den integrerade ICS-cockpiten. Styret är vid växelreglagen bara ynka 36 centimeter brett, men 42 centimeter i bocken tack vare 12,5 graders ”flare”.

Föga förvånande är allt integrerat – inga kablar eller vajrar som hänger och flänger här inte. Detta kan ofta leda till huvudvärk vid justering av sittställning med mera, men BMC har löst ett av dessa problem genom tvådelade spacers som man lätt kan flytta runt. Då cykeln är gjord för rejs hittar man däremot så gott som inga fästen för något, undantaget för en liten väska på överröret.

Då jag körde en BMC Teammachine i flera år är känslan på Kaius knappast ovan. Det tar däremot en liten stund innan man vänjer sig vid det väldigt smala styret. Men det fina här är ”flaren” som ger 42 centimeters bredd i bocken. Hade styret varit bredare än så där hade det knappast varken känts rejsigt eller varit särskilt aero. Ska man ha ett styre med ”flare”, alltså att bocken är utåtvinklad och bredare än överdelen, är det här med en övre bredd på 36 centimeter kanske den lösning som bäst matchar cykeln i övrigt. För det är glasklart att detta är en snabb historia. Det märks dels i den, särskilt för grus, aggressiva sittställningen, dels i hur otroligt responsiv Kaius är vid spurter.

Trött men glad ändå

Hela bygget genomsyras faktiskt av en gediget rejsig känsla. Vi fick dessutom chansen att sätta den på prov just där den hör hemma – på ett rejs i UCI:s gravelserie ”La Monsterrato – Strade Bianche Monferrato” i Piemonte i Italien. Nu kördes detta rejs på en ovanligt stökig bana där jag nästan vill påstå att en framdämpad mountainbike hade gjort sig bättre, men det säger nog egentligen mer om hur mycket gravelsegmentet spretar än om Kaius som grusracer. Men sätt Kaius på vilket gruslopp som helst i Sverige, exempelvis stundande Dalsland gravel race, och vi har en garanterad vinnare.  

Ruta:

BMC Kaius kommer i tre versioner: One, Two och Three. Billigaste versionen kostar 5 500 euro och väger 8,9 kilo. Den dyraste och lättaste versionen, som vi har testat här, kostar strax över det dubbla.

Kaius 01 Three



Share.

1 kommentar

  1. Pingback: BMC släpper fyra nya upphottade versioner av gravelsuccén URS! - Cykelmagasinet

Leave A Reply