Elskåpet mitt i cykelbanan står kvar. Exploateringskontoret har valt att göra vad de kallar trafiksäkerhetshöjande åtgärder – istället för att flytta skåpet. De har kladdat ut lite vägmarkeringsmassa, kanske är det någon form av magisk färg.
En färg som skyddar mot det mesta verkar de tro. Jag har dock mycket svårt att se hur färgen ska skydda mot att bli spetsad av det rostiga spettet som är fastsatt på skåpet. Kanske vet Exploateringskontoret något som jag inte vet och förstår.
Men så är det ju inte. De saknar uppenbarligen grundläggande kunskap om trafiksäkerhet och vad en säker cykelmiljö är. De verkar även ha bristande kunskap om vägmarkeringsmassa. Massan blir vid väta, frost och snö snorhal – det är mer eller mindre ökänt bland brukare av tvåhjulingar och bland trafiksäkerhetsexperter. Men icke så hos Exploateringskontoret. Och vem kommer se målningen när snö har fallit? Så insatsen att försöka göra det bättre blev istället en insats som gjorde det avsevärt sämre – det var kanske inte så bra. Men insatsen kan ju ju sken av att de faktiskt gjort något – skit samma vad. Och det var ju billigt. Istället för att göra det enda rätta – flytta skåpet.
Som av en händelse – en ren tillfällighet kanske – i samma projekt. Endast några få meter från skåpet som står mitt i cykelbanan. Ett till elskåp. Som är placerat vid sida av – inte mitt i. Så de har ju facit på hur det ska göras, de har till och med gjort det. Men att ta konsekvenserna för sina farliga misstag verkar inte vara en tradition på Exploateringskontoret. Där är sminka grisen arbetsmetoden – istället för säker och trygg miljö för brukarna. Ni borde skämmas.
Relaterade inlägg:
5 kommentarer
Suck. Man måste tydligen inte vara dum för att jobba på Exploateringskontoret, men det underlättar…
Jag är själv arg cyklist men tycker faktiskt att det där ser rätt bra och säkert ut efter åtgärderna. Så länge markeringsskärmarna står kvar så ska det mycket till för att någon ska cykla in i skåpet, och risken för att spetsas på stolpen kan vi nog se som lätt överdriven 🙂. Annat är det här i Uppsala (utsedd till bästa cykelstad åtskilliga år) där cykelbanorna går ”genom” bushållplatserna och man har till och med placerat en busskur mitt i cykelbanan (utan att leda om banan) utanför akademiska sjukhuset.
När olyckan e framme, ja den kommer komma när det kallnar på o vintern är här har ni lagt undan pengar som täcker skadestånd och försäkring, för nu vet ni att ni orsakar skador medvetet på cykelvägar
Kanske exploateringskontoret är på gång att fixa det? Det kanske är en tvist med den entreprenören som utförde jobbet. De är för övrigt kompetenta och gör ju inte dessa missar med meningen, alla klagar men ni som klagar kunde ni gjort det bättre själv?
Kanske cyklister kan sänka farten när man vet att situationen är så här just nu?
L.c. Absolut skulle jag gjord det bättre, det är inte särskilt svårt. Om man kvalitetssäkrar det man håller på med. ExplK har själva offentligt medgett att de fullständigt missat skåpet i hela denna process – då har man uppenbara och stora problem med hur man kvalitetssäkrar sitt arbete. Vad gäller ”fixa” så ser du här ExplK första försök till att ”fixa”: de kladdar ut lite vägmarkeringsmassa – med alla problem detta då innebär. Så vad gäller kompetensen att skapa en säker, framkomlig och trygg cykelmiljö kan vi konstatera att den har stora brister.