Var fanns Cyklistbloggen när jag var aktiv som tjänsteman på kommunens trafikkontor? Vem förde då fram synpunkter från de som cyklar varje dag. Vem protesterade när borgarrådet och handelskammaren skulle skrota cykelbanorna och förpassa cyklisterna till bakgatorna?

Och den där murveln på Expressen som skriver om cykel lite då och då, var han ens född då?

Och du Jon, var gömde du dig och alla lokala cykelombud? I den oklippta busken längs cykelvägen kanske. Var fanns alla djuplodande och reflekterande inlägg från Trafik i stan? Alla filmer från cykelbanan av Gbgcyklaren, låg de och skräpade i filmarkivet eller? Sammanställningarna av infrastrukturpropositioner och riksdagsmotioner mm av Cykelpendlaren gick heller inte att finna. Sen ska vi ju inte snacka om alla dessa facebookgrupper, vilken sten hade ni gömt er under? Då knep ni minsann käft, då kom det inga dagliga rapporter från cykelbanorna.

Hade ni funnits då hade ni underlättat mitt yrkesliv en hel del. Då fanns ni inte där – så allt är ert eget fel! 😉

Och nu hoppas jag att ni förstår att detta är en hyllning till allt det enorma och fantastiska arbete ni lägger ner på att göra vårt transportsystem lite mer cykelvänligt. Lita på mig, ert arbete har effekt och påverkar.

Fast jag är ändå lite sur på att ni inte fanns då…

Relaterade länkar:

Share.

15 kommentarer

  1. Jocke von Scheele on

    Jag vill passa på att returnera tacket. Dels för allt du uträttar på professionell basis, men även för allt det bloggande och allt skrivande du gör. Det ger en ”vanlig” svennecyklist som mig själv råg i ryggen att också våga uttala sig på facebook, kanske gästblogga eller bli lokalt cykelombud. Du har i allra högsta grad visat vägen för alla som uttalar sig på nätet i cykelfrågor.
    Och inte för att jag dragit något större lass i det avseendet, men det är också kul att höra att ens små bidrag gjort skillnad för någon. Ibland känns det som att man enbart predikar för de redan frälsta, men det kan ju finnas en poäng med det också, så folk känner att de inte står ensamma. Plus att kanske, kanske läser någon ännu inte frälst något cykelrelaterat och får upp ögonen för cyklisters villkor.
    Tack Krister!

  2. Ner med allt 😉
    Tack alla som orkar driva cykelfrågorna. Det har varit en lång uppförsbacke. Och brant. Med 53-11. Jag tror backen har börjat plana ut lite, och genom allas ert arbete har en bättre utväxling hittats.

  3. Krister Isaksson on

    Jocke, stort tack! Och tack för ett suveränt gästinlägg! Det handlar många gånger om volym, dvs att många gör sig hörda. Och hörda på ett vettigt och konstruktivt sätt. Det ger avtryck och påverkar. Inte omgående men nästan alltid på sikt. Politik är många gånger konsten att reagera. Där kan man välja lite olika vägar, vi har exemplet med M och Hamilton, vi har C och Ankersjö och vi har MP och Helldén. Alla reagerar och på olika sätt på det krav och synpunkter som vi alla för fram. Men de reagerar, de kan inte nonchalera, för nu börjar vi bli många, argumenten goda, kunskapen mer omfattande.

  4. ”- Och dom där dj-a tjuvarna som stjäl våra cyklar som plötsligt fick hjärtat i halsgropen då de tänkte stjäla en ISR-märkt cykel. Inte behövdes det förr, men i takt med att byggvaruhusen erbjuder utmärkta verktyg för att kapa de största låsen så behövs ett nytänk. Tack Smartsand för att du har startat http://www.isrcodecheck.se så vi vet vilka återförsäljare som erbjuder denna effektiva märksats. Polisen gillar detta och kan agera mycket effektivare mot stöldligor om du märkt upp din värdefulla cykel.”
    Du behöver inte ens vara orolig för att belasta cykeln med onödig vikt – märkningen väger endast ett (1) gram 🙂

  5. Jag var rätt aktiv och vi träffades också för att diskutera cykelbanor. Det var i samband med att Stockholms Stad byggde ett ”demonstrationscykelstråk” från Slussen till Solna. Resultatet var inte bra…..
    Apropå cykelbanor, här är en liten film från igår eftermiddag:
    https://youtu.be/hYfw-xsFWUQ

Leave A Reply