Först låter Trafikverket växtligheten ta över cykelvägen. Sen – efter mängder av felanmälningar och påstötningar från de som cyklar – låter man röja bort slyet. Och lämnar kvar mängder av sly och skräp på cykelvägen. Så här arbetar Trafikverket i verkligheten med Nollvisionen och med regeringsuppdraget ”ökad och säker cykling”.
Väg 681 mellan Västerås och Skultuna. Foton: Lars Erikson
Relaterade inlägg:
- Trafikverket och cykel – en katastrof
- Trafikverket arbetar för minskad och farligare cykling
- Hur många farliga stolpar är det Trafikverket?
- Chef på Trafikverket: ”så här ska det inte se ut”
- Stolpar mitt i cykelvägen låg säkerhetsrisk enligt Trafikverket
- Trafikverket – det gick åt helvete
- Trafikverket briljerar!
- Cykeltrafik – något Trafikverket skiter fullständigt i
- En våt cykeldröm: Trafikverket 2.0
- Så sänkte Trafikverket snabbcykelvägen
- Hurra! Trafikverket ska sminka grisen!
- Trafikverket: vi skyddar bilister, inte cyklister
- Trafikverket – vill ni döda cyklister?
- Trafikverkets dubbla budskap: snöröjningen duger
- Trafikverket: Vi behöver din hjälp
- Trafiksäkerhet för bilister blir trafiksäkerhetsfara för cyklister
- Trafiksäkerhet för bilister blir trafiksäkerhetsfara för cyklister. Del 2
- Trafikverket: vi gör ingenting
- Tips till Trafikverket
- Cykling – en kommunal angelägenhet?
- Så klart vi tar bilen
- 2 + 1 – vägar och cykel
- Trafikverket ger fingret åt cykeltrafiken
- ”Cyklister bara klagar”
- Trafikverket bryr sig verkligen inte
- Trafikverket – att lära gamla hundar sitta…
- Att ta från de fattiga och ge till de rika
- Årstabron – svar från Trafikverket
3 kommentarer
Hur är det möjligt för en myndighet att så kapitalt misslyckas i sitt uppdrag?!
Felix, för att ansvariga inte kräver att myndigheten ska lyckas?
Finns det verkligen inte något sätt att få Trafikverket att börja ta åtminstone en liten gnutta ansvar vad gäller infrastruktur för cyklister? Det känns som att det utvecklats en väldigt märklig arrogant myndighetskultur där? Att de skiter fullständigt i vad regering och riksdag ger dem för uppdrag inom cykelsektorn, de skiter fullständigt i det och kör sitt eget race.
Skulle det inte vara möjligt att knoppa av en del av trafikverket och göra en separat avdelning där som enbart fokuserar på cykelinfrastruktur? Och där inget projekt kan gå vidare innan den avdelningen fått säga sitt och där de även kan sätta ner foten och stoppa i stort sett vilket projekt som helst om inte de grundläggande kraven på cykelinfran är uppfyllda.
Då skulle det nog kunna hända ett och annat?