En cykelstrategi
Lägre moms på cykelreparationer
Stadsmiljöavtalen
Elcykelpremie
Nya cykelutredningar
Det är väl ok saker
Kommer de ha någon betydelse för ökat och säkert cyklande?
Nej det kommer de inte ha. Ökad och säker cykling handlar om helt andra saker. Det handlar om att tillgodose cykeltrafikens basbehov. Och när det gäller cykeltrafikens basbehov är cykelskulden stor, mycket stor. Vi kan ju studera de länder som har nått framgång när det gäller cykel, i grunden inte särskilt märkliga saker vi har ju tränat på dem när det det gäller biltrafiken i decennier.
Det är basbehoven som får fler att välja cykeln. Och ser till att det cyklas under trygga och säkra förhållanden.
Cyklingen rasar på landsbygden. Varför kan man undra? Kan det ha med basbehoven att göra? Foto: Leif Larsson
Detta vet självklart vår cykelminister. Det som är tråkigt är att vår infrastrukturminister inte vet om detta, eller inte bryr sig. Och så länge cykelfrågorna inte sorterar under infrastrukturministerns ansvarsområde kommer vi inte se någon cykelrevolution. Krister Spolander har gjort en genomgång av förslaget till ny Nationell plan för transportsystemet en dyster läsning för cykel. I bästa fall kommer det ta runt 40 år innan vi har acceptabel cykelinfrastruktur på plats. I bästa fall…
Under tiden får cykeltrafiken leva på smulor från bordet och förbli ett trafikslag på undantag.
Relaterade inlägg:
1 kommentar
Det är inte speciellt överraskande, att man i ett land där man satsar allt på bilismen, liksom på 50- talet, medan man i övriga världen gör allt för att frångå dessa mijöbovar, hela tiden ” pratar” om cyklingen, men inte gör ett dugg åt problemen.
BRA inlägg
Keep on digging.
trampisten Conny