Fick ett mail som gör mig lite konfunderad.

Mailet är från planarkitekten för projektet Mälaräng som jag skrev om nyligen. Han informerar mig att gång- och cykeltunneln under motorvägens avfartsramp kommer att utgå och att pendlingsstråket då måste flyttas.

”När det gäller den övriga cykelkopplingen med en GC-tunnel längs pendlingsstråken norr om trafikplatsen med en passage genom en tunnel är lösningen inte längre aktuell”

De studerar nu en annan dragning av pendlingsstråket:

”…studera en koppling söder om trafikplatsen där cykelstråket på ett parti går parallellt med den planerade lokalgatan – Hantverksgången…”

 Resultatet blir att det kan se ut så här:


Eventuell ny dragning av pendlingsstråket (grönt streck) då gc-tunnel utgår.

Hur ett pendlingsstråk med god standard ska korsa Murmästarvägens körbanor och rymmas på dessa lokalgator är i dagsläget oklart, mycket är så att säga redan intecknat på dessa gator:


Lokalgata med eventuellt pendlingsstråk.


Hantverksgången som nu även ska inrymma ett parallellt pendlingsstråk

Ytterligare en koppling som påverkas av att gång- och cykeltunneln nu utgår är cykelförbindelsen mellan Bredäng och Segeltorp/Fruängen. Den passerade ju tidigare genom gång- och cykeltunneln och vidare på ramp upp på bron över E4/E20. I dagsläget finns inget svar på hur den nu kommer att gå.

Jag får även information om att projektet kommer göra en detaljplan som inte omöjliggör att staden kommer tillbaka i ett senare skede och bygger en bättre cykellösning:

”Detaljplanen för Mälaräng omöjliggör inte en sådan flyover”

Relaterade inlägg:

Share.

4 kommentarer

  1. Det får aldrig kosta pengar att bygga rätt utan man måste slösa pengar på att bygga om. Kan man inte dra Pendlingsstråket under cirkulationsplatsen, antingen i en lång tunnel eller med en öppen rondell. Det bästa är ju dock att dra den helt rakt under bron och avfarten.

  2. Krister Isaksson on

    Peter H, så klart det går att göra en annan och bättre cykellösning på denna plats. Det skriver ju planarkitekten:
    ”Detaljplanen för Mälaräng omöjliggör inte en sådan flyover”

  3. Det blir kanske blir lättare att ta sig till och från området, kan man hoppas och det är väl positivt, även om det är sämre för genomfartstrafik från alla håll. Någon minut till på en av mina cykelvägar är väl inte så farligt, om det inte var så att nybyggnationen på andra sidan vägen gjort samma sak, och det sker vid varje nybygge utanför innerstan.
    Det är lätt att glömma de ställen där de förbättrat, för man tar det som en självklarhet att det ska hålla en ok standard.

  4. Staden har ju valt att lägga cykelpendlar-stråket längs med E4, och då borde man ju också hålla sig till riktlinjerna för sådana.
    Nu är det ju inte så trevligt att cykla längs med en bullrig motorväg.
    En trevligare väg skulle vara att i stäĺlet följa Skärgårdsvägen där det redan finns cykelbana, och sedan Hägerstensvägen där det visserligen idag saknas cykelbana mellan Mälarhöjden och Axelsberg. Detta är både en snabbare och trevligare väg om man ska passera Liljeholmen.
    Att fixa cykelbana på den bit i Mälarhöjden där det saknas borde vara en ganska enkel sak där dom gamla spårvagnsspåren gick, fast sen kommer man ju tiĺ den ökända passage Axelsberg-örnsberg som Krister skrivit om många gånger…

Leave A Reply