Snabbcykelväg – Snelfietsroute RijnWaalpad
Runt om i Nederländerna pågår en utbyggnad av så kallade snabbcykelvägar. Det handlar till stora delar om att knyta ihop städer och orter med funktionella och effektiva cykelvägar. Detta genom gena, breda och attraktiva cykelvägar som löper över längre sträckor. Där cykeltrafikens framkomlighet prioriteras genom att skapa planskilda passager och väjningsplikt för motorfordon vid passager i plan. Allt för att skapa ett cykelflow – en cykling med så få stopp och inbromsningar som möjligt – det ska rulla på.
Ett exempel på en sådan snabbcykelväg är RijnWaalpad mellan städerna Arnhem och Nijmegen. Tidigare fanns det en cykelförbindelse mellan dessa städer. Den var cirka 18 kilometer lång och var många gånger av dålig standard och sträckning. Efter ombyggnation till snabbcykelväg är nu sträckan kortad till 15,8 kilometer, en avsevärd förkortning av sträckan vilket innebär flera minuter i restidsförkortning. Detta har möjliggjorts genom köp av mark och genom flertalet planskildheter (broar och underfarter).
Utmed cykelvägens sträcka finns cirka 12 000 arbetsplatser och prognosen är att cirka 2 000 cyklister per dygn kommer att använda sig av cykelvägen.
Kostnaden för denna snabbcykelväg på nästan 16 kilometer var 17 000 000 euro. På stora delar av sträckan är det nu en 4 meter bred, dubbelriktad, cykelväg. Cykelvägen är inte helt klar då det finns avsnitt man ännu inte fått till en lösning med tillräcklig standard. Men förhandlingar pågår för att även lösa dessa avsnitt.
Här följer lite bilder från snabbcykelvägen. Någon liknande cykelväg, på en sådan lång sträcka, och med broar, underfarter och med prioritet i korsningspunkter, finns inte i vårt land.
Karta över snabbcykelvägen. I både Arnhem och Nijemegen finns två olika alternativ att ta sig in och ur städerna. Detta för att öka flexibiliteten och underlätta för fler att cykla:
På väg från Nijmegen mot Arnhem. Cyklar över bron Snelbinder, på en bred och fin cykelväg – en snabbcykelväg. Njuter!
Den gröna förbindelsen – en ny bro för att skapa en gen och snabb förbindelse över trafikleden:
Prioritet för cykeltrafiken i många passager genom att korsande biltrafik har väjningsplikt:
Så rakt som möjligt och där det svänger är det kurvor och radier som gör att du inte behöver bromsa ner farten. Beläggningen på stora delar av stråket är otroligt jämn och fin, av en klass och standard vi sällan får uppleva i Sverige:
Den funktionella och väl utformade cykelvägen lockar även motionscyklister, och alla får plats:
En ny tunnel, eller ska vi kanske säga underfart. Raka anslutningar, liten nivåskillnad och genomsiktlig. För att det ska vara funktionellt, tryggt och enkelt:
Stora delar av stråket har fått en särskild design vad gäller belysningsarmaturen – i form av länkar i en cykelkedja:
Här kan ni följa med på en cykeltur över bron Snelbinder och cykelvägen som går genom huset vilket är en del av snabbcykelvägen RijnWaalpad.
På cykel i världens bästa cykelland, del 1
På cykel i världens bästa cykelland, del 2
På cykel i världens bästa cykelland, del 3
På cykel i världens bästa cykelland, del 4
Relaterade inlägg:
1 kommentar
Åsså fanns det en trappa ner till en sandstrand.
Leden har rätats ut ytterligare i efterhand:
https://bicycledutch.wordpress.com/2018/05/29/shortening-the-fast-cycle-route-arnhem-nijmegen/
värt att notera: Samtidigt har bilresandet ökat 25 % och förväntas fortsätta öka. Provinsen Gelderland satsar på at erbjudan cykelalternativ på sträckor upp till…wait for it….
2 mil!