Du som cyklar i Stockholm. Kommer du ihåg hur det såg ut vid korsningen Sankt Eriksgatan  – Fleminggatan? Det såg ut så här innan staden nyligen byggde om platsen: cykelbana längst in som övergår i ett rödmarkerat cykelfält genom korsningen. Utanför cykelbanan ett högersvängfält vilket innebar att alla som svängde höger skulle korsa cykelfältet och alla som cyklade rakt fram. Platsen ansågs för farlig och byggdes om för många miljoner.


Foto: Hitta.se


Foto: Google

Nu vill projektet Nya Slussen kopiera den dåliga lösningen från Sankt Eriksgatan och bygga likadant på Hornsgatan. Det tycker jag är dumt, riktigt dumt. Så här är det tänkt att se ut:


Cykelbana innanför högersvängade trafik i Nya Slussen

Till skillnad mot Sankt Eriksgatan kommer nu de som cyklar på cykelbanan vara skymda av människor på hållplatsen, av bussar och av väderskydd. För att sedan dyka upp precis innan korsningen – du vet så där plötsligt, som bara cyklister kan göra.

Men detta har projektet en lösning på. Så här står det i PM Trafiklösning på Hornsgatan och Katarinavägen i Slussen:

”Högersvängande fordon korsar cykelfältet i signalen och för att minimera konflikten mellan högersvängande fordon och cyklister målas cykelfältet i korsningen rött.”

Men… det är ju exakt som det såg ut på Sankt Eriksgatan – platsen som byggdes om för miljoner. För att den var farlig. Är det då inte märkligt att vi får en till sådan utformning i Nya Slussen? Det här med en lärande organisation verkar vara ett helt okänt begrepp.

Hur kommer det att se ut på denna cykelbana i rusningstid? Vi studerar ett utklipp från den så kallade ”Trafikanalysen” – alltså den som bara studerar bil- och busstrafik. Här är en bild från den tidigare lösningen. Då det var ett 3 meter brett cykelfält. Kön av cyklister är nästan ända bort till Götgatan.


Cyklister i kö, nästan bort till Götgatan (grön pil)

Och nu ska det istället byggas en cykelbana. Som är 2,25 meter bred. Vilket innebär ett smalare och geometriskt sämre utformat signalmagasin för cykeltrafiken.

Konsekvens av detta? Ja det hittar vi inte i den så kallade ”Trafikanalysen”. Men om den tidigare utformningen resulterade i lång kö är det inte svårt att räkna ut att med en smalare cykelbana så blir det ännu längre kö. Och en cykelbana som ständigt kommer korsas av gående till och från hållplatserna.

Men den ”trafikanalysen” som är gjord av denna utformning visar att den är bra för busstrafiken. Det är ju bra att utformningen är bra för någon.

Skönt att jag nästan är pensionär när Nya Slussen är klar. För man kommer behöva tid och tålamod för att ta sig igenom Nya Slussen när man cyklar.

De tidigare cykelköerna i Slussen är ingenting mot vad det kommer att bli i Nya Slussen, där prognoserna visar att det kommer vara dubbelt så många cyklister:


Foto: Urbanisma

Vad var det nu expertgruppen sa angående cykeltrafiken i Nya Slussen:

”Kapaciteten är god, och oacceptabel trängsel bör inte uppkomma…”

Jo tjena…

Relaterade inlägg:

Share.

7 kommentarer

  1. Det är ju en jävla tur att de haft åratal på sig att planera trafiklösningarna i lugn och ro, så att det inte blir ytterligare en sån där livsfarlig nödlösning för cyklisterna, eller hur var det nu…?
    Personligen tror jag jag är både pensionerad och död den dag Stockholm äntligen börjar följa sina egna riktlinjer.

  2. Jocke von Scheele on

    Jättebra! Det är bara att komma ihåg två viktiga saker, som cyklist:
    1. Använd inte cykelfältet/cykelbanan! Samt, om du ändå gör det:
    2. Cykla aldrig mot grönt! Då blir du mosad. Vänta tills det blir rött och korsa på ett säkert sätt.

  3. Men varför? Anlitas inte de ”bästa” när det gäller landets absolut största och kanske viktigaste cykelknutpunkt? Det går över mitt förstånd hur det kan bli på detta sättet. Inte en gång, utan upprepade gånger. Hur många chanser ska man få på sig och hur mycket pengar ska slösas bort på dåliga och farliga lösningar. Cykellösningar som endast verkar bra för buss- och biltrafiken. Och det är väl därför de ser ut som de gör – för det styrande i hela denna trafikutformning är buss- och biltrafiken. Cykeltrafiken får hålla till godo med det som blir över och absolut inte störa den ”riktiga” trafiken.

  4. Krister Isaksson on

    Mia, helt rätt. Utgångsläget är bilprognoserna och att kapaciteten och framkomligheten för biltrafiken (och buss) når dessa prognoser. Cykeltrafiken får anpassas till detta faktum. Och som vi ser att det många gånger blir uselt, ibland till och med farligt. Det är så staden säger sig prioritera cykeltrafiken högst.

  5. Anders Andersson on

    De kände kanske till förslaget att man från nästa år ska få cykla i blandtrafik även när det finns cykelbana…

  6. Vad säger Daniel Hellde’n om utformningen? Han blir ju direkt ansvarig för den.
    PS tillåt cykling på Centralbron mellan Gullmarsplan och Tegelbacken nu när det är reducerat till 50km/t där. En Stockholmsk rödmarkerad Cykelorm DS

  7. Den här lösningen ser ju så dålig ut att jag antar att många som vill cykla norr via Stadsgårdskajen helt enkelt cyklar på nordvästra sidan vägen (vänstersidan), och sedan korsar tillbaka till östra sidan vägen (högersidan). Ser ju ut som rejält kaos dock, och det är ju verkligen ett misslyckande.
    Bedrövligt att man inte bara kan ge lite mer utrymme åt cykelvägen. Ser ju inget direkt hinder att utöka den åt söder. och bredda vägen något.

Leave A Reply