Nu får ni vara uppmärksamma alla som cyklar! Snart kan ni möta och dela eran färd med självkörande leverans- och fraktfordon – på cykelbanan. Så ser nämligen ett förslag ut i utredningen om självkörande fordon som infrastrukturminister Tomas Enroth (S) presenterad i går. Detta förslag kan bli möjligt genom att introducera en ny klass av vägtrafikfordon – automatiserad motorredskap klass II. Som utan tillstånd och i en maxhastighet av 20 km/h ska få köra på cykelbanor.
Snart på en cykelbana nära dig! Foto: Tommy Harnesk/Ny Teknik
Väldigt lite i utredningen berör konsekvenserna för gång- och cykeltrafiken. Jag skriver gång för 99.9 procent av landets cykelbanor är gång- och cykelbanor. För skulle förslaget enbart gälla cykelbanor så finns där ju ingen som helst potential och anledning till detta förslag – det finns ju nästan inga cykelbanor i landet – och därmed ingen yta att framföra de självkörande fordonen på.
Utredningen innehåller inget resonemang om framkomlighetskonsekvenser för cyklister (och gående) i och med att fraktfordon ska få kör och parkerar på gång- och cykelbanan. Inte heller något resonemang finns vad gäller komfort för cyklister och gående, att de nu också ska hantera självkörande fordon på gång- och cykelbanan. Är det en attraktiv och funktionell trafikmiljö för gående och cyklister är ju en fråga vi bör ställa oss? Utredningen berör enbart trafiksäkerhet, och då enbart utifrån ett snävt resonemang av högsta tillåtna hastighet för dessa självkörande fordon (20 km/h) samt att fordonen ska ha en stoppfunktion.
Självkörande fordon på gång- och cykelbana i Kista. Är det framtiden vi ser? Foto: Roger Lundberg
Jag tycker utredningen uppvisar en bristande kunskap och förståelse för gång- och cykeltrafik samt även för stadsplanering. Jag ser dock en potential för självkörande fordon på cykelbanor – underhållsfordon. Tänk er en armada med sopsaltare och andra renhållningsfordon ute på nätterna och ser till att cykelbanorna är i tipptop till morgonens rusningstrafik.
Relaterade inlägg:
7 kommentarer
Knappast förvånande. När de började testa självkörande i Kista hette det först att det bara var tillfälligt under provperioden som de skulle köra på cykelbanan. När de sedan under pompa och ståt satte den i reguljär trafik var det på något vis fortfarande på cykelbanan. Och nu ska det förstås bli riksstandard. Undantag blir alltid till regel, och lustigt nog är det cyklisterna som får dela med sig av den lilla lilla yta vi under nåder tillåtits ha.
Jag är skeptisk.
Om jag möter en sån och inte kan passera kommer jag försöka sabotera systemet. Det räcker med mopeder och elcyklar. Halva säkerheten på cykelbanor kommer av ekipagens låga vikter och moment, samt en hjärna och ekipage som kan anpassa sig till nästan alla tänkbara situationer. Större tyngre fordon som riskerar att fastna får gå på annan plats. Om de dessutom begränsas till 20km/h är muskeldriven cykeltransport snabbare (och miljövänligare). So whats the point.
Underbart!
Äntligen kommer kommer det att skapas en väl definierad cykelinfrastruktur med logisk och förutsägbar utformning så att den kan användas också av automatiserade system:
Slut med oklara väjningsregler. Slut med stolpar i banan, märkliga avsmalningar, sidoförflyttningar och banor som slutar i intet. Slut med dålig sikt, ojämnt underlag, höga trottoarkanter och bristande underhåll. Slut med användning av banan som bilparkering och allmän avställningsyta. Slut med dörrningar, för varje bilist förstår ju att man inte kan öppna dörren framför automatiserade fordon.
Ett paradis för en cyklist!
Wow typiskt hjärndöda politiker, jag tittar på bilden och funderar på hur dom gör vid möte? eller omkörning? Lite medvind och en cykel rullar dubbelt så fort!
Men det är knappast några större bekymmer eftersom jag redan skyr cykelbanor som pesten och håller mig på vägen åtminstone till 90% 😆
Nä, det kan aldrig bli så. För som tur är, är detta bara ett dåligt utredningsförslag. Kanske är det inte så dumt i övrigt och det finns mycket plats över på mitträckesvägarna för dela fordon. Då får förslaget gynnsam klimateffekt när SUVarna inte kommer förbi.
Jag är skeptisk till fordon enligt andra bilden på cykelbanor. Enligt bilden tar fordonet upp hela bredden, vilket tvingar dem som hinner upp det att antingen ge sig ut i gräset för att komma förbi (man behöver inte vara elittränad för att hinna ifatt något som håller 20 km/h) eller så lägger man sig bakom fordonet och håller dess fart. Inget av alternativen ter sig särskilt lockande.
Jag gissar att om dessa fordon blir för vanliga så kommer cyklisterna som kan hålla hög nog fart att hålla sig på de vägar där dessa automater inte får köra. Detta i sin tur kommer säkert att öka på konflikten mellan motorfordonsförare och cyklister. Och återigen (om det nu blir såhär) så ligger skulden hos politikerna!